Linuxova opravneni k souboru

Serych Jakub Serych@panska.cz
Neděle Říjen 5 13:27:07 CEST 2008

Ty pismenka vyjadruji presne to, co se daleko rychleji nastavi temi cisly.
Uplne prvni pismenko urcuje o jaky typ souboru se jedna:
- klasicky soubor
d Directory - tedy adresar (nerika se tomu slozka jako u Windowsu, ale po
staru adresar)
l link - tedy spravne symbolicky link (neco jako zastupce u windows)
c character device - znakove zarizeni
b block device - blokove zarizeni
(mozna jsou jeste nejaka dalsi pismenka, ruku do ohne bych za to nedal)

No a dalsi pismenka lze rozdelit do tri skupin po trech, kde v dane skupine
je vzdy rwx, cili pravo read, write, execute. Pokud pravo je prirazeno, je
tam videt pismenko, pokud ne, je tam pomlcka. Pokud si to predstavite jako
bitove priznaky, je jasne odkud se berou ta cisilka. r = 4 (100 binarne), w =
2 (010 binarne) a x = 1 (001 binarne), tedy 7 na danem miste znamena pravo
read + write + execute, 6 jen read + write atd.
Tak chovani kazde jedne trojice jsme si jiz vysvetlili, a ted proc jsou tam
ty trojice tri. No prvni z nich vyjadruje prava vlastnika souboru, druha
skupina jsou prava grupy souboru a treti skupina jsou vsichni ostatni.

takze napriklad:
drwxr-xr-- 2 root root 1024 2008-09-16 22:46 ahoj

rika, ze ahoj je adresar (d), ze vlastnikem je root a patri to skupine root.
Vlastnik root ma plna prava, skupina root ma pravo cist a vykonat (na
adresari toto pravo znamena pravo vlezt do nej), vsichni ostatni maji jen
pravo cist. Chcete-li to ciselne, byla by prava vyjadrena cislem 754

(ta dvojka mezi pravy a vlastnikem znamena, kolik hardlinku se odkazuje na
dany i-node, ale to uz je zas jina kapitolka)

Pekny den

Jakub Serych