LHC: druhy beam presiel

Cihak@dkv.lbc.cd.cz Cihak@dkv.lbc.cd.cz
Středa Říjen 1 07:37:21 CEST 2008

Já nevím. Pořád se tu bavíte o využití LHC a někdo naznačuje že je to vlastně šíleně drahá hračka pro pár privilegovaných vědců. Změnilo by Váš názor, kdyby praktickým výsledkem znalostí, které budou v LHC získány byl nový zdroj energie ? Prostě něco, co by mohlo nahradit jadernou energii a bylo to čisté ? Co by mohlo být v každém automobilu a na každé zahradě ? Myslíte, že je to nemožné ? Možná ano ale to dnes nevíme že ? Jisté je, že praktických aplikací na základě získaných znalostí bude dost. Zda budou tak významné jako v té mé spekulaci nikdo neví. Ale jistě se to nedozvíme pokud to nezkusíme. Výsledky ale nebudou vidět zítra. Příjdou za 10 - 20, možná i více let. A leckdo už je třeba ani nebude spojovat s jakýmsi prehistorickým LHC. Podobně my dnes aplikujeme objevy učiněné v polovině minulého století. Tenkrát se taky jistě našli lidé, kteří nad těmi "nesmysly" kroutili hlavou.

	Martin.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Kadečka
Sent: Tuesday, September 30, 2008 3:57 PM
To: HW-news
Subject: Re: LHC: druhy beam presiel

2008/9/30 Jiri Foldyna <jiri.f@avizo.cz>:
> Dobry den,
> jeste se s dovolenim vratim k tematu probiranemu v souvislosti se
> spoustenim LHC, totiz k cemu je to dobre. IMHO velmi hezky a
> srozumitelny clanek vysvetlujici dulezitost zakladniho vyzkumu se
> objevil dnes na Oslu: http://www.osel.cz/index.php?clanek=3962

"V dnešní době se relativně velké urychlovače protonů a těžkých iontů využívají pro ničení některých typů nádorů a léčení rakoviny. Jedná se hlavně o mozkové nádory, kde je chirurgický zásah riskantní nebo vůbec nemožný. A protože jde o typy nádorů, které se vyskytují u dětí a mladých lidí a pacienty se navíc daří úplně vyléčit, jsou výsledky těchto zařízení fascinující. Právě v tomto roce se dokončuje speciální takové lékařské pracoviště v Heidelbergu. Staví se po zkušenostech získaných na urychlovači v GSI Darmstadt, který je zařízením základního výzkumu a studuje se na něm hlavně podobná problematika jako na urychlovačích v CERNu."

Konečně aspoň něco konkrétního - i když pro praktický využití v medicíně je urychlovač v CERNu trošku velkej ;-)

Pavel Kadečka.