HW obchod

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pondělí Listopad 24 00:08:07 CET 2008

Puvodni zprava ze dne 23.11.2008 od Snail Instruments:

> Nerekl bych. Pokud na odeslani zbozi za 100tis Kc spotrebuji 5tis na
> postovne, zdrazim zbozi o 5% a nebudu uctovat postu. Samozrejme
> nekteri zakaznici ted zaplati vice ale jini zase mene, v prumeru to
> bude plichta.

A to je nevyhodne pro zakaznika. Minimalne proto, ze nekdo plati za
neco, co nedostava. Zakaznik, ktery si koupi neco za 30 tisic, k cemuz
by si priplatil 150 Kc na expedicnich poplatcich, nebude nadseny, kdyz
misto 30.150 Kc zaplati 31.500 Kc, protoze vyse prumerne objednavky
cini desetinu teto objednavky.

> Pokud zbozi reklamuje, ma snad narok i na vraceni postovneho, ale
> tyto pripady vynechme.

Pokud zakaznik zbozi reklamuje, ma narok na uhradu prokazanych a
nezbytnych nakladu vynalozenych na reklamaci. Pokud dojde na zruseni
kupni smlouvy, vraci se plneni za zbozi. Spotrebovane postovne pri
dodani se nevraci, neni k tomu duvod.

> V ostatnich pripadech neni prece problem kompenzovat i vracene
> zbozi. Pokud se v predchozim prikladu vrati 10% zbozi, potom
> prirazka na 90% zbozi musi zaplatit 100% postovneho. Takze to nebude
> 5%, ale 5.6%.

Pokud mas na vsem stejnou prirazku a mas zbozi malo, neni to problem.
Jinak to musis dost fest sledovat a vyhodnocovat.

Postovne zabudovane v cene produktu (minimalne opticky) zvysuje cenu
produktu (postovne bokem vypada lepe) a hlavne snizuje prumernou
velikost objednavky. To muze byt zavazny problem a muze to znamenat
znacne snizeni objemu prodeje. A samozrejme se tim pak reciprocne
zvysuji naklady na postovne, tim zase roste cena produktu atd.

Kdyz si nekdo objedna jeden rezistor, budes se cukat, abys mu ho
dodal. Zacnes vymyslet ruzne vyjimky a limity. To znamena slozitejsi a
mene prehledne obchodni podminky, zakaznik se v tom snadno ztrati a
bude pak nemile prekvapen.

A muze to ve vysledku znamenat buzeraci konkretniho zakaznika, ktery
si ted potreboval objednat zbozi za 50 Kc, klidne vy si to dopravne
zaplatil, ale ty k nemu pristupujes jako k podradnemu zakaznikovi,
protoze si myslis, ze dopravne platis ty. A to nemusime pro priklady
chodit daleko, konkretne v GESu tohle vypracovali uplne k dokonalosti
(v tom spatnem slova smyslu).

> Samozrejme takovato razantni zmena v uctovani postovneho by zmenila
> i strukturu objednavek, predchozi statistiky by se musely jaksi za
> pochodu prizpusobit, nicmene lze predpokladat, ze by ten proces byl
> konvergentni.

Proc zrovna konvergentni, to tedy absolutne netusim :-) V kazdem
pripade si udelej pokus a uvidis, jak se to projevi. Treba budes
uspesny. Mne dostupne marketingove studie hovorily jinak.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz