OT: jak

Josef Stengl ok1ced@nagano.cz
Čtvrtek Listopad 20 20:21:55 CET 2008

Chlapy nehádejte se tady tolik.
LCD technologie má v současné době, co se týče TV nižší a střední třídy nevýhodu, že nepokrývá ani NTSC barevný prostor, maximálně NTSC, což není nic moc, natož adobe RGB. Lepší se to každým půlrokem, ale pořád to není ono. Starý dobrý CRT zase nejde dělat velké a je to objemné a prostě neuděláš ostrý samostatný bod. Pak záleží na zdroji signálu, jestli je dělán pro CRT zobrazovače (prokládaný režim) nebo ne.
Vemte to tak; všechny tři technologie mají nevýhody, jsou to slepé uličky, používají se, protože není nic jiného dostupného. CRT jsou veliké, ale mají dobrý barevný prostor a rychlost obnovení. LCD mají mizerný barevný prostor, pozorovací úhel a hlavně mizernou zelenou. Porovnejte si starší LCD s nějakým současnějším, prostě to zelenou prostě nemělo a ani dnes to není výhra. Plazma, to je rušička, pro zhasnutí bodu se potřebuje poměrně velký impulzní proud, je to relativně drahá technologie (neexistuje firma, která by si mohla dovolit vyrábět jen plazmy. Prostě by zkrachovala. LCD postavíte na dvou PCB - zdroj a signálová; plazma potřebuje relativně mohutné desky se spínacími tranzistory - musí se to uhladit). Jas se řídí dobou svitu buňky (je to vlastně výbojka) a mě osobně to blikání dost vadí. nejde použít nad 3000m a tak podobně. HDTV jde vyrobit minimálně 42" (106cm) menší nejde. Prostě je buňka moc malá.
Nehádejte se co je lepší. Dohadujte se co je lepší pro co, to má alespoň nějaký smysl, protože každá technologie má podstatné nevýhody. Za dvacet let tyto technologie budou k vidění tak v muzeu.

V současné době snad nejde sehnat kvalitní nový CRT TV. Rozhodně ne s invarovou maskou, Se železnou je sranda třeba v teletextu, kde když máte bílé pozadí tak dostáváte po půl hodině zajímavé zelenofialové barvičky - řeší se to že se v ttx sníží jas. U plazem se zase pomalu hýbá s obrazem, aby nedošlo k "vypálení" obrazovky. U LCD aby jsi černou a zelenou vyčaroval a nesmíš se na to dívat z boku.
No a teď babo raď co je nejlepší. Ale ve všem!

ced