[OT] Digitalni podpis pdf?

Pavel Novotny novotny.pp@atlas.cz
Čtvrtek Listopad 20 12:41:37 CET 2008

Libi se mi jak se u nas hazi desitkami milionu, jak kazda kravovina vyjde na
neskutecne prachy, mozna proto mame nejdrazsi km dalnice na svete, mame
nejvice policistu na pocet obyvatel, nejvice soudcu a lekaru, presto pres
vsechno policajta na ulici nevidite, prav se nedovolate a jak funguje
zdravotnictvi jsme pred hodinou zazil na vlastní kuzi, hruza.
Pokud by stat zridil narodni CA, certifikáty vydalava třeba sprava soc. poj.
nestalo by to skoro nic a provoz by byl vice mene zdarma a e-podpis pro
obcana take, infrastrukturu na to stat ma , uredniku plati vice nez dost a
zdani, ze bezpečnost klice dela nejake do betonu zalite cokoliv je do znacne
miri iluzorni. V globalnim meritku by stat dokonce miliardy usetřil.

Pokud jde o bezpecnost klice jako takového, nejsem odbornik, ale pokud se
nepletu tak se pouziva 1024klic, rekneme RSA, sama VeriSign před 2 roky
uvadela odolnost tohoto klice po dobu dastich 20let, pri stejne rustu
vypocetniho vykonu procesoru v te dobe bezych, nyní ale zacinaji nastupovat
masivne paralelni vypocty na grafickych katrach viz například technologie
CUDA, kde se prave pro lamani sifer uvadi narust vykonu az o 100000%, dovedu
si predstavit ze za 5 let muze teoreticky vzniknout narodni GRID v kterem
podobne jako v Bionic se zdruzi 100000 PC s CUDA 5.0 a behem roku rozlomi
1024klic 1CA,z globalniho pohledu se ale celkem nic nestane, stejne tak jako
se nic nestalo kdyz rupnul DES a to pres tuto sifru jelo svetove
bankovnictvi.