OT: XP Home, was: Instalacky WXP s SP3

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Středa Listopad 19 00:06:30 CET 2008

Puvodni zprava ze dne 18.11.2008 od Jan Waclawek:

> No dobre, zrejme si cital licencne ujednanie vsetkych N stran
> drobnym pismom,

Ano, presne tak. A kazdy, kdo uzavira jakoukoliv smlouvu, by si ji mel
pred podpisem precist. Nakup licence software je prave smlouva, to je
na licenci to hlavni, co muzes delat, co nesmis delat.

> bol si na  skoleniach atd., tak Ti to verim.

Ano. Mam i nejake certifikaty ze zkousek ohledne licencovani apod.

> Lenze ja som to nemal (a ani nemam) chut skumat, a za tu stokorunu
> ci kolko je rozdiel (napokon sa to strati v celkovej cene za vsetko
> co som kupil a nepotrebujem to) mi pokoj od akejkolvek buzeracie, ci
> uz opodstatnenej alebo nie, stoji.

To je samozrejme skoda se nechat zbytecne buzerovat. Co ja prave
nejvic nesnasim, to je zbytecna buzerace od statnich uredniku.

Tady jde hlavne o dve rozdilne veci:

1. Vlastni pouziti licencovaneho software - to zalezi vylozene na
licencni smlouve, jestli ji lze nebo nelze pouzit ke komercnim ucelum.
Software od Microsoftu, ktery je urcen pouze pro nekomercni pouziti,
je nalezite oznacen a to tak ze dost viditelne. V soucasne dobe se
jedna vicemene o Office Home & Student Edition, ktery je velmi levny,
lze jej zakoupit do domacnosti a obsahuje licenci pro nekomercni
pouziti na vice pocitacich.

Existuje spousta software, ktere maji v nazvu slovo Home, ale vubec to
neznamena, ze jsou jen pro domaci pouziti. Vzdy je potreba si tu
licencni smlouvu precist a pak delat zavery.

2. Danovy unik, ktery jsi zminoval - to vicemene nezalezi ani tak na
te licenci, i kdyz samozrejme nejakou souvislost to ma. Pokud si
koupis do nakladu zmineny Office urceny pro nekomercni pouziti, muze
Financni urad protestovat a tvrdit, ze je to danovy unik, ze sis to
koupil domu, kdyz komercne to stejne pouzit nemuzes. Ovsem na druhou
stranu, mozna i tady by vhodne argumentujici clovek treba mohl najit
nejake pouziti. Tezko rict.

Pokud si koupis jakykoliv jiny software, ktery lze pouzit pro komercni
ucely, pak samozrejme jeste zalezi na tom, jestli ho take v ramci
podnikani pouzivas a vubec muzes pouzit.

Tady muze hrat roli i vice veci. Treba mas zivnostensky list na
nakup-prodej, ale poridis si software na navrh plosnych spoju. Asi
budes pri danove kontrole tezko prokazovat, ze takovy software uzijes
pro nakup a prodej, pripadne muze nastat i situace, ze se prijde na
neopravnene podnikani. Ze vyvijis elektroniku, aniz k tomu mas
opravneni. Nekteri nejmenovani lide z konference by o tom jiste mohli
povidat :-)

PS: Mimochodem, to k tomu Tvemu znamemu prisla policie? Danove
kontroly prece dela nejdrive Financni urad, teprve kdyz je podezreni
na spachani trestneho cinu, zacina to resit policie na popud trestniho
oznameni, tohle by zrejme resila nejaka hospodarska kriminalka a
urcite ne kvuli danovemu uniku v hodnote jedne skatule software. Nebo
to byla nejaka policejni softwarova kontrola? Tem je podle meho nazoru
prdlajs do toho, jestli to je nebo neni danove v poradku, kdyz jim jde
o licencovani. A to je mi ale zase divne, ze by nejaci policajti od
kontroly software neznali licencni smlouvu a vyvozovali takove podivne
zavery. To je nejaky pekny binec.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem