Ruseni RS-485 do okoli.

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Listopad 13 19:42:23 CET 2008

Puvodni zprava ze dne 13.11.2008 od Jan Waclawek:

> No prosim, nachytal si ma na mojej fatalnej neznalosti cestiny... ;-)

Nenachytal. Spis jsem nechapal, co tim porad myslis, az mi to doslo,
ze to rikate jako nase mnozne cislo.

> Moje skusenosti vsak su, ze je vacsi problem s tymi, co si myslia ze
> vedia co robia, nez s tymi, co su ochotni pripustit svoju neznalost.

Ano, i ja mam takovou zkusenost. S tim souhlasim.

> A tiez, ze netreba verit nicomu, co si ludia "pamataju" (to je mozno
> aj ten Tvoj pripad - dotycna si jednoducho pri Tvojej otazke
> nespomenula, zeby sa nieco s pocitacom robilo, lebo urcite tie XP
> neinstalovala ona, a mozno pri tom ani nebola).

S timhle uz nesouhlasim. To proste neni mozne. Tech dotazu byly
desitky, ja se ptal uplne na vsechno, to trvalo vazne 10-15 minut.
Take jsem se ji ptal opakovane na kazdy detail, co presne delala, kdy
naposledy tiskla, kdy to vypnula, co presne se delo. No to i tupoun by
si musel vzpomenout, ze preinstalovali OS.

> Problem bol v prekonani psychickej bariery dotycneho, ktory, ked sa
> mu nepodarilo dosiahnut rezim, na ktory bol zvyknuty, prehlasil
> zariadenie za "uplne nefunkcne" a len tento zaver tvrdosijne
> interpretoval.

Me treba zavola zenska a rekne mi: "Dobry den, mam problem s
programem. Vyhodil mi cervene okno." - to je chybova hlaska, OK,
zeptam se, co tam je napsano - nevi, ona to proste zavre, zapamatuje
si, ze to bylo cervene a vola. A jeste pocitac ma doma, vola z prace.

Jednou mi zavolal docela technicky zdatny clovek a rika: "Neslo to
nainstalovat. Asi tak v 1/3 instalace vyskocila nejaka chyba, tak to
nejak vyreste."

Ja chapu, kdyz lidi reknou, ze program spatne tiskne nebo netiskne,
kdyz tam je spatna diakritika, chapu, ze nepoznaji rozdil mezi
znakovymi sadami. Dokonce dokazu pochopit, kdyz mi zenska pet minut
opakuje, ze tiskarna "sifruje", abych z ni nakonec preci jen
vydoloval, co to znamena, ze nepise spravne pismenka s diakritikou.
Chapu, ze zakaznici neznaji technicke terminy a ani ja je terminy
nezasypavam. Ale ze je nekdo takovy tupoun, kdyz mu program napise
podrobne chybove hlaseni, ze ho zavre a za tyden zavola, ze to hlasilo
nejakou chybu, to je opravdu smutne. Jeste bych dokazal pochopit,
kdyby rekl, ze si to treba neuvedomil, ze to odmackl automaticky, ze
neco nestihl precist nebo tak neco. Ale oni si vazne mysli, ze to
nekdo takhle vyresi, ze uplne staci rict, ze se neco nekdy stalo.

Jsou zakaznici, kteri dokazi chybu velmi dobre a navic strucne popsat,
jsou zakaznici, kteri chybu popsat nedokazou, ale da se to z nich
vydolovat. A pak zakaznici, kteri jsou presvedceni, ze mam kristalove
koule :-)))

> Inak servisaci, ktori uz zazili niekolko rozhovorov so mnou, ked som
> sa ich donekonecna vypytoval na blbosti typu "... a odkial vies, ze
> je ta zasuvka urcite pod prudom?", "A co ked je to tlacitko vnutri
> prerusene alebo ma odtrhnuty privod?",

No ja mel jednou zakaznika, ktery mi porad dokolecka tvrdil, ze tohle
konkretne nainstaloval presne podle navodu, presne podle toho
konkretniho navodu, ano, ze tohle udelal tak a tak... a pritom to
udelane nebylo, proste nebylo, nedelal to, nic neinstaloval, navod
nevidel. A on proste porad jako mlejnek, ze ano.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz