RE: CT a pod. Was: Re: Karta řidiče

Matus Straka matus@angiovis.com
Středa Listopad 12 21:18:55 CET 2008

> Kamaradka mi kdysi rikala, ze pri jednom vysetreni na CT
> clovek dostane
> davku zareni, ktera je asi 150x vyssi nez pri rentgenu P+S (plice a
> srdce). Pro CT celeho cloveka by to asi bylo o dost vice. No
> a davka z
> P+S se ma vstrebat za 3 dny. Jak moc mne strasila to nevim,
> ale vzhledem
> k jeji, nyni jiz byvale, profesi nemam duvod ji neverit.

Pre zakladnu orientaciu staci pohlad na wikipediu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Computed_tomography#Radiation_exposure

Prirodne pozadie je zhruba 0.01mSv/den. Bezny hrudny RTG je okolo
0.02-0.2mSv, pricom hrudne CT je 5-10mSv.

S CT by som to videl tak, ze pokial je dobry dovod na vysetrenie, obvykle
vysledky vysetrenenia maju vyssiu hodnotu ako zvysene riziko rakoviny pre
pacienta. Pouzivat CT ako screeningovu modalitu (napr. na pravidelne
mamograficke prehliadky) je asi do istej miery kontraproduktivne. Vyrobcovia
skenerov a radiologicke centra to samozrejme vidia inak :-) V odbornej
komunite sa uz nejaky cas vedie diskusia ci zvysena dostupnost CT vysetreni
ma (a bude mat) vplyv na vyssiu mieru rakoviny v populacii. Jednoznacne
vysledky budu zname tak o 20 rokov, ked sa ta rakovina naozaj rozvinie.

Zaujimavost: Mozgove bunky su menej citlive na RTG ziarenie ako ine bunky v
tele (pretoze sa nedelia). CT/RTG skeny hlavy maju preto maly vplyv na
rakovinu mozgu, efekty su skor kardio-vaskularneho charakteru (hrubnutie
stien, upchavanie ciev, usadzovanie vapennych zlucenin).