OT: CENTOS a gigabitova sitovka

Jakub Ladman ladmanj@volny.cz
Úterý Listopad 11 09:30:27 CET 2008

Dne Tuesday 11 of November 2008 04:44:46 jste napsal(a):
> Mockrat diky za ochotu  ;-) ja sem se s tim paral doted. na stavajicim
> linuxu neni ani gcc ;-)
>
> Takze jsem stahl 5.2 s jadrem 2.6.18  a najel jsem to z 1 Cd v minimalni
> konfiguraci.

Tady uz tedy gcc je?

> Ted bych potreboval vedet: jak zkompilovat jadro ;-) naposledy jsem neco
> takoveho delal pred 5 ti lety na klasickem redhatu s ipwadm firewallem ;-)
> + jak nainstaluji dalsi baliky jako je postfix web server named, ftp a
> jine.

Budu popisovat prelozeni jadra na jakemkoliv linuxu (kde je nainstalovan gcc),
o instalaci jakychkoliv aplikaci se zminovat nebudu protoze jak uz jsem
zminil, neznam centos.
Distribuce se kterymi jsem shopen zachazet v tomto smeru jsou gentoo, debian,
ubuntu a se vsi opatrnosti slackware a lfs.

Stahnout stabilni jadro z www.kernel.org, rozbalit do /usr/src (nebo i jinam)
ale tohle je celkem obvykle misto.
cd /usr/src
tar xvf stazeny_soubor.bz2
ln -s vysledny_adresar_po_rozbaleni linux
cd linux
make oldconfig menuconfig

v menu se pokusite najit device drivers > network devices > 1000Mbit >
prislusny realtek, klidne muze byt jako modul, mel by se pri bootu zavest
automaticky.
Pripadne cele jadro optimalizovat, tj. povypinat vse co v pocitaci 100% nemate
a nastavit presne typ procesoru.
To znamena
procesor type and features > procesor family
a ZODPOVEDNE vybrat takovou rodinu procesoru jez v tom pocitaci opravdu mate.
Co se tyce vypinani nepotrebnych casti, u jednotlivych polozek si zhusta
prohlizejte obsah Helpu vetsinou tam byva rada If unsure say N, nebo Y.
No a nejlepsi bude si k tomu otevrit i nejaky manual, ja se ale priznam ze
jsem ho sam nikdy nevidel.

Potom se menu ukonci, pricemz by si melo zapsat konfiguraci do souboru .config
(pozor u nekterych verzi jsem se setkal s tim, ze kdyz si necham manualne
ulozit konfiguraci jeste do jineho souboru, tak se to do .config neulozi, tj.
na manualni ukladani bud nesahejte, nebo potom to pred ukoncenim jeste
manualne ulozte do .config (v aktualnim adresari)

po ukonceni spustte

make

Pokud to probehne bez erroru
Budu s navodem pokracovat.

Jeste bych rad upozornil, ze protoze neznam centos, nevim jestli nahodou na to
nemate pomocnou aplikaci, ktera neco z toho dela za vas, jako mi gentooisti
mame programek genkernel, ktery nam velmi ulehcuje tuto rutini praci (menime
totiz jadro docela casto ikdyz nemusime).

Kdybyste chtel i pres to, ze jsem to jeste napsal image hned nabootovat (a
zjistil si nekde jak se to dela, tak chci jen upozornit aby v nastaveni
bootloaderu zustala i moznost nabootovat puvodni jadro, jinak vas ceka
neprijemna zalezitost s bootovacim cdckem pripojovani filesystemu a orientace
v konfiguracich pouze v konzoli atd.

Jakub Ladman

PS: presto ze jste mi uz psal soukrome, preposialm to i do konfery aby mne
pripadne nekdo mohl opravit nebo doplnit (nebo by to taky mohlo zajimat
nekoho jineho).
Pokud se to zda nekomu jako prilis OT: tak se omlouvam.
V dnesni dobe kdyz prekladam linux pro svoje bastly s armem mi to az tak OT:
na tyhle konfere nepripada.