RE: Jak na dobré uzemnění v běžném bytě ?

Vojtěch Bubník bubnikv@seznam.cz
Pondělí Listopad 10 14:09:16 CET 2008

Řekl bych, že máte několik problémů:

1) Jak to udělat aby vás nepálilo RF. Tento problém v paneláku lze vyřešit s douhým nesymetrickým drátem tak, že postavíte antení tunery dva a tím druhým budete dolaďovat proud tekoucí do "zemí", tedy do zásuvek. Je to řešení které je běžně radioamatéry používané. Ladí se na maximum proudu do zásuvek, topení, hromosvodu atd.

2) Aby to nikoho po baráku nerušilo. Tady bych doporučil jen používat nízký výkon, řádově 5-10W.

3) Aby to co se naindukuje do "zemění" nerušilo vás. Tak to nevyřešíte a poslouchat vám to bude každý spínaný zdroj v baráku, což je zvláště na nižších KV pásmech tragedie. Podotýkám, že nyní v minimu slunečního cyklu vyšší KV pásma nechodí.

4) Aby vyzářený výkon jen nehřál panely. S tím neuděláte taky nic.

Magnetická smyčka funguje, používal jsem ji na 30m v paneláku v Bohnicích. Pokud máte balkon, tak to může být zajímavá alternativa. Je velmi úzkopásmová a měla by být co nejdál od kovových předmětů, ale v paneláku je to o kompromisech. Smyčka musí mít velmi nízký odpor, ideálně sletovaná z měděné roury. Na ladicím kondenzátoru se indukuje vysoké napětí, takže je třeba použít kondenzátor s velkými rozestupy mezi plechy. Dále je třeba použít kondenzátor typu motýlek, který nemá kartáčky.

Na internetu najdete spoustu informací. Magnetická smyčka má údajně tu výhodu, že přijímá hlavně magnetickou složku elektromagnetického pole a rušivá pole po baráku by měla mít spíš povahu elektrického pole. Až tak tomu nerozumím, fakt je ale, že
to poslouchalo v paneláku líp než jakýkoliv jiný provizorní drát.

Ideální je skutečně buď symetrický dipól či delta loop, nebo ground plane na střeše. Čím dál od baráku, tím líp. Ale chápu, že bude dost problém se sousedy, družstvem atd. Já jsem skončil právě kvůli problémům s družstvem u magnetické smyčky.

Bydlím už asi rok v USA, mám pronajatý domek, kde si můžu tahat drátů habaděj. Zatím jsem natáh dipól asi jen 3m nad zemí. Jak tu někdo psal, ještě horší než když se nemůže, je když se nechce.

73, Vojta Bubník AB2ZA