dutnavko-rezistorova logika po druhe

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Neděle Listopad 9 23:29:04 CET 2008

Mno, uz tu dve hodiny nad tym meditujem, aj som si vo vani polezal, aby sa mi uvolnili mozgove zavity... ;-)

Takze co sa deje (g15): predovsetkym kladny pulz z nabeznej hrany do bodu 3 zmensi napatie na svietiacej ("zltej" - predpokladajme, ze je to ta co vedie do bodu 1) tlejivke a to tu tlejivku zhasne, a to tak ze okamzite - bolo by fajn skusit este roztiahnut casovku okolo trigra, aby sme videli, kolko to presne trva (netusim, co presne, ale nieco by sme tam uvidiet mali ;-) ). V tom okamihu prestane celou sustavou zhora nadol tiect prud, a body 1 aj 2 ostanu v "lufte". Kondik, ktory bol dovtedy nabity na ubytok na odpore 75k medzi napajanim a bodom 1 (bod 2, kedze bola druha tlejivka zhasnuta a jemu prislusnym odporom netiekol prud, bol na napajacom napati) sa pomaly zacne cez oba odpory vybijat (tau z 15nF a 2x75kOhm mi vychadza 2.25ms, ale podla g17 je to asi 10x tolko, takze si ten kondik vymenil, priznaj sa). Sucasne prestane tiect prud z tlejiviek do spolocneho odporu, takze ten zacne vybijat vazobny kondik 100nF (t.j. na nom zacne klesat napatie), tau je tu (100nF*62kOhm) 6.2ms; tymto sa zvysuje napatie na oboch tlejivkach. Po 1 ms pride dobezna hrana z generatora (pozor, toto pri vazbe jedneho stupna na druhy nebude tak rychlo), co sposobi skokove zmensenie napatia na spodnom odpore, ale toto este stale nestaci na zapalenie "cervenej" tlejivky; na to si treba pockat este asi 1.2ms (u g16 je to 0.5ms - priznaj sa, ze u g16 je polovicny vazobny kondik, t.j. 47nF). Vtedy sa zapali cervena tlejivka, co sposobi skokove zmensenie napatia na nej o 30V a cez spolocny kondik teda aj na nesvieciacej tlejivke (na ktorej sa aj nadalej zvacsuje napatie, tentokrat uz len cez "jej" horny odpor, t.j. s polovicnou casovkou - co potrva po takmer uplne nabitie az onych cca 50 ms (3-4 tau)). Sucasne sa zacne prudom tecucim cez tlejivku nabijat aj vazobny kondik, ale tau je ta dane paralelnou kombinaciou dolneho aj oboch hornych odporov, ale je to dost zlozite na predstavu, lebo sa sucasne nabijaju dva kondiky cez tri odpory.

Aby som to skratil, ja to vidim tak, ze tie kondiky mas privelke. Dal by som ten spolocny tak 1nf, a ten vazbovy tak tretinu z neho, mozno este menej. Skus, uvidis ze tie hrany budu vyrazne lepsie.

wek