Chlazeni v PC - lze jen jeden verak ?

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Sobota Listopad 8 23:35:43 CET 2008

Puvodni zprava ze dne 8.11.2008 od Tomáš Koželuh:

> Ale to pak vyžaduje aktivní chlazení mimo PC. Buď formou chladičů,
> jinými slovy opět hluk nebo peltiery, pak to bude bez hluku a docela
> drahý. Řekl bych, že běžný vodní chlazení, který se dá koupit, má
> chladič nebo chladiče, takže ten hluk. Potom vodní chlazení postrádá
> smysl, je to nákladný řešení, u kterýho je problém poradit si s
> trošku nestandardním hardware, a nakonec stejně bude vydávat hluk,
> protože výměník venku je třeba nějak chladit, aby se z chlazení
> nestalo topení.

Zijeme ve stejnem svete, kde plati stejne fyzikalni zakony. Jestlize
se nekde generuje teplo a chces ho v danem miste odvest, musis to
teplo nekde jinde vyzarit.

Lednice take uvnitr chladi a zvenku se hreje, protoze to teplo se
neztrati. Klimatizace take. Mimochodem, to je nejvetsi legrace, kdyz
si nekdo koupi takovou tu malou prenosnou klimatizaci, da si ji do
obyvaku, zepredu mu funi studeny vzduch, vzadu mu funi horky vzduch,
nevyvede to ven z bytu, takze teplota v obyvaku stoupa, na nej to funi
studene, takze maximalne nastydne.

Vodni chlazeni nepostrada smysl. Ochlazovat musis tak jako tak.
Nicmene zasadni vyhody vodniho chlazeni jsou v tom, ze snadneji
vyvedes teplo ven z pocitace (voda teplo odvadi daleko lepe nez
vzduch) a muzes pak vyuzit vetsi plochu pro chlazeni te vody, nejsi
omezen vnitrnimi rozmery bedny a problemy s proudenim vzduchu uvnitr
bedny. Ventilator tam byva, ale velky ventilator s mensimi otackami to
snaze uchladi a je mene hlucny.

> Jeden kamarád si kdysi dávno postavil vodní chlazení. Fungovalo to
> dobře, dokud nějak zásadně nevytěžoval CPU, pak musel do výměníku
> zarazit flašku zmrzlé vody a za dvě hodiny zas. Pak jsme měli na
> firmě jedno "profi" řešení, na výměníku byl chladič. Kromě toho, že
> to bylo náročný na montáž, to nijak super řešení nebylo.

Zalezi, jak se to udela a kolik se do toho vrazi penez. Jsou chlazeni
blba a jsou chlazeni dobra.

> Nemůžu si pomoct, ale dodnes jsem žádný pořádně vyřešený vodní
> chlazení v chodu neviděl. Pod pořádným si představuju hluk menší než
> vydávají větráky, univerzální řešení, kdy při upgrade to nebudu
> muset komplet vyhodit, a rozumnou cenu, aby to chlazení nestálo
> polovinu ceny CPU.

Uz z principu je dobre udelane vodni chlazeni vyhodnejsi z hlediska
vyslednych parametru. Univerzalni to je, muzes nakupovat ruzne
komponeny a doplnovat do systemu.

Co se tyka ceny, tak pulku ceny CPU stoji kvalitni vzduchovy chladic.
Pokud tedy nemas procesory Intel Extreme, Intel Xeon apod. Cena
vodniho chlazeni je pochopitelne daleko vyssi nez vzduchoveho
chlazeni. Pokud setris, tak je lepsi zustat u vzduchu, protoze budes
zklamany nebo dokonce nasrany :-)

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem