OT: Patecni technicke dotazy - pelmel

Saša Svobodová sasa@zirafoviny.cz
Pátek Květen 30 16:57:27 CEST 2008

Hezké odpoledne,

    to s tím pískem je sice teoreticky možné, ale prakticky je to
nesmysl. Pokud za to může opravdu písek, tak si jdu vsadit sportku,
výhra je jistá.

    Jak fungují kolejové obvody? No docela jednoduše :-)

    Na jedné straně, napájecí, se do kolejí pouští malé střídavé napětí
o frekvenci 50 / 75 / 275 Hz. Proud běží na druhý konec úseku a tam je
relé. Pokud je všechno v pořádku a na kolejích nestojí vlak, je relé
přitažené a tím indikuje volnou kolej. V okamžiku libovolné poruchy nebo
obsazení úseku vlakem, relé odpadne a tím indikuje obsazení úseku. Z
toho je vidět, že řeči novinářů o ohrožení bezpečnosti v okamžiku, kdy
někdo krade kabely a propojky je velice podivné. Ve skutečnosti je to
trošku složitější, ale princip je takovýto. Složitější je to o
transformátory na obou stranách, o výstroj obvodů, o styková trafa mezi
úseky a podobně. Stykové trafo zajišťuje vodivé spojení pro trakční
proud a zároveň obě kolejnice od sebe izoluje pro proud zabezpečovací.

    Takže, pokud se porouchá napájecí konec, poruší kabel, propojky na
kolejích, trafo, relé... vždy relé odpadne. Aby mohl vlak "zmizet" z
kolejí, znamenalo by to popískovat úsek dlouhý na lokomotivu a tři
vagony. A nikde v žádném místě by nesmělo dojít k porušení té vrstvy.
Žádná mašina nemá tolik písku. A pokud by byla odizolovaná lokomotiva,
určitě by se strojvedoucí zajímal o to, co se děje, protože by mu řídící
systém lokomotivy signalizoval výpadek napájení a to je pro lokomotivu
docela vážná situace.

    V oné stanice je zařízení ESA, které si vede archivy toho, co se tam
kde děje a zapisuje do nich úplně všechno. Takže se dá zpětně vytáhnout,
co se tam kde dělo, co kdo (každý oprávněný zaměstnance má svojí kartu a
bez té neudělá na zařízení vůbec nic) stiskl za tlačítko, na co kliknul
a jaký dal povel zařízení. Stejně tak lokomotiva má rychloměr. I ten
nejstarší si zapisuje svícení červené barvy na opakovači VZ, zapisuje
rychlost vlaku a podobně. Ten novější, elektronický, zapisuje kde co, to
už je opravdická černá skříňka.

    Podle jedné NEOVĚŘENÉ informace se měl ten osobní vlak v době
nehodové události rozjíždět, což opět snižuje pravděpodobnost této
možnosti. Prostě tato vyšetřovací varianta má svoje kouzlo pro filmaře
amerických seriálů, ale tentokrát to asi takhle nebude. Jak to bylo ve
skutečnosti se teprve uvidí. Od toho tu je drážní inspekce, vyšetřováci
a policie. Také mně to moc zajímá. Už proto, že otécko jezdí jako
strojvedoucí.

					Saša K. Svobodová

            www: http://www.zirafoviny.cz

           mail: sasa . svobodova      @            centrum.cz