OT: Robotour - pravidla

ondra luciusb@centrum.cz
Úterý Květen 27 11:17:00 CEST 2008

Jan Waclawek wrote:
> Dakujem za odpovede, Vam, aj Kamilovi. Taky zaujem o to aby som liezol do inych for nemam, ani sa nemienim zucastnit, len som to chcel okecat, a mam naivnu predstavu, ze by takato diskusia mohla pomoct inym pripadnym zaujemcom.

> V sutazi su pravidla jedinym kriteriom, duch je fajn, ale nema so sutazou nic spolocne.

No ja to vidim naopak podle me je pro soutez naopak dulezitejsi ten duch
pravidel a jeho jednoznacny vyklad, nez presne paragrafy mezi kterymi se
budou hledat klicky.

> To je v poriadku, ale potom to nevyhlasujte ako sutaz, ale ako prehliadku robotov.

No my to chapeme spis jako setkani robotiku, kde poradame soutez. Ale
jako soutez me to prijde dobre a s predchozimi rocniky jsem spokojen a
mam pocit ze i vetsina soutezicich.
> Pripadne, ak Vam to niekto vyhra vdaka nedokonalym pravidlam, tak potom nenadavajte, ze nebol dodrzany nejaky duch (ako je to v pripade toho Samsona).

No Samson byl podle me ukazka rozdilu mezi presnymi pravidly a duchem
pravidel. Podle me a zrejme i podle organizatoru byl Samson proti duchu
pravidel, ale samotnym pravidlum vyhovoval. Proto se na dalsi rocnik
pravidla upravila tak, aby lepe respektovala toho ducha (pridani
homologace proti drevene kostce). Takhle se to prave resi i u eurobota a
proto kazdy rok pribude do pravidel nekolik stranek zamezujicich
nezadouci jevy z lonskych rocniku. Nam se to takhle moc nelibi a protoze
zatim neni robotour masovou soutezi, muzeme si dovolit tento pristup.
Pravidla jsou tak obsahla jak jsou a pokud vas napadne nejaky chytry
zpusob jak neco obejit, tak se zeptejte a my vam predem reknem ze tohle
se tolerovat nebude.

> Tak v takomto pripade mi nie je vobec jasny vyznam tlacitka error. Ak raz robot ide zle, je predsa jedno ci mu to poviem alebo nie, z jedneho bitu sa nedozvie spravny smer, takze aj tak nevyhnutne vyboci - alebo som nieco prehliadol?

No neni to zadna super spasa, ale podle me to muze pomoci. Robot jede
podle svych namerenych dat a poznatku a pokud mu nekdo rekne ze to ma
spatne, muze mu to dost pomoci. Typicky  asi zastavi a pokusi se nejak
skorigovat co o svete vi. Rekl bych ze i varianta zahodit vsechny
informace a zkusit se nove zinicializovat treba z nejakeho
dlouhodobejsiho mereni gpsky a kompasu ma urcitou sanci na uspech.
Umoznuje to taky implementovat nejake ucici  se algoritmy, kdy se robot
muze behem jizdy lepe adaptovat na menici se podminky prostredi.

> Hmmmm, a ako su vysoke tie ruze? Kvoli debate je mi trocha nepohodlne si odskocit do Prahy to obzriet, nehovoriac o tom ze na jesen to bude mozno trocha ine...

Je potreba pocitat ze kolem cesty jsou prekazky jako lampy, stromy,
lavicky, ruze atd.. Myslime si ze i vzdalenejsi soutezici by meli
zvladnout si udelat volny den a dojet si to pred soutezi prohlednout (a
treba i zmapovat). V tom mnozstvi prace co na robotu je, me prijde jeden
den na vylet do Prahy celkem zanedbatelna cena. Samozrejme pouze pro
diskuzi je to cena vysoka, ale pro diskuzi muzete predpokladat ze ruzove
zahony jsou podobne vam nejblize dostupnym ruzovym zahonum a mohou se
vyskytovat velice blizko cesty (rekneme 20cm, pokud si nekdo uvedomuje
ze jsou nekde i tesne vedle cesticky, ak me opravte.

> "blokuje max. 1/2 sirky" treba rozumiet tak, ze min. 1/2 sirky bude volna, alebo ze prekazka sirky 1/2 cesticky moze byt umiestnena uprostred cesticky, takze zostane volna 1/4 cesticky? To sa mi zda ako dost vyrazny rozdiel.

Tohle jsem v narhu chapal jako ze by mela zustat volna polovina cesticky
(ekvivalent jednoho jizdniho pruhu). V pravidlech je to ted nejasne a
bude upresneno.
> Je nejako definovana vyska prekazky? Berte to napr. tak, ze nezvyknem nakupovat banany po debnickach, a nerad by som do nej narazil len preto, lebo mam privysoko senzor... ;-)

Ne vyska prekazky neni definovana, je to proto ze v park use mohou
nachazet i prekazky prirozene a nabourat by robot nemel do niceho. Vysku
prekazky predpokladejte nezanedbatelnou a krabice od bananu je asi dobry
trenovaci vzor (ale pozor na lavicky a podobne ) Krabice od bananu se v
cechach bezne daji zadarmo ziskat u obchodu se zeleninou a pripadne mohu
jednu i nekde zmerit.

> bolo mozne celu zalezitost riesit len a len odmeriavanim vzdialenosti (ono to usilie nie je trivialne v ziadnom pripade). Ale zrejme najpriamejsie k uspechu povedie nejaka zdrava kombinacia pristupov.

> Fajn. Majaky su povolene?

Majaky povolene nejsou pouze obecne dostupne jako satelity, megneticke
poly, televizni vysilace apod.

Ondra