[OT] Hledám kompaktní fotoaparát

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Květen 17 05:38:57 CEST 2008

> Tím se to asi vysvětluje. A pokud vím, při překročení maximálního náboje se to rozlévá do ostatních buněk. Když už probíráme CCD, ještě bych připomenul rozdíl mezi čidlem foťáku a kamery. Pixely ve foťáku zabírají celou plochu čidla a k přepsání obrazu na výstup (CCD je analogový posuvný registr) se čidlo musí zatemnit. Aspoň v mém foťáku cosi cvaká a není to generované uměle elektronicky :-)) Když se foťákem točí video a čidlo se nezatemňuje, od přesvícených míst se táhnou svislé čáry. Ten přepis je mnohem rychlejší než doba expozice, ale ne nekonečně rychlý. Tohle dělaly i první kamery. Čidlo kamery má pixely dvojité - jeden na který se svítí a druhý zastíněný, kam se ten osvětlený přepíše. Přesun řádku ven z čidla se dělá jen mezi zastíněnými pixely. Kamery mají menší rozlišení, tam zabrání poloviny plochy tolik nevadí. Mám ale dojem že některé kompakty taky pracují potichu a prochu při tom nechápu, jak se dělají ty tisíciny vteřiny. Určitě ne mechanicky, bude tam nějaký fígl jak ty pixely jdou znecitlivět.
> [...]

Zdravím,
 k tomu jen jednu poznámku - u všech opravdových foťáků, co jsem měl, kromě prvního "webfoťáku" 640x480, při expozici mechanicky cvaká závěrka. Zato mechanicky necvaká u žádného z foťáků, které mám jako součást mobilních telefonů. Tam je veškerý zvuk generován elektronicky a pokud se dá vypnout (třeba u některých Nokií to jde), fotí pak naprosto tiše. Tipuji, že lacinější foťáky o rozměrech 15x15x8mm prostě tu závěrku nemají, nevešla by se tam, a snímání řeší nějak "kompromisně".
 A zvýšení citlivosti snížením rozlišení určitě vyzkouším, jmenovitě na svém aktuálním kompatku FujiFilm S5700, tam je při plném rozlišení a horších světelných podmínkách zrno značné.
   S pozdravem Pavel Troller