Krokovy motor

RV vicek.radek@cpost.cz
Pátek Květen 16 11:01:12 CEST 2008

Ja jsem se do toho nechtel nijak plest, ale vzhledem k tomu, z driver
pro krokace vyrabim tak jen takovy postreh.

Vetsina driveru budi vinuti KM nejakou verzi PWM nejcasteji se pouziva
chopper, ktery zajistuje rychle nabuzeni vinuti. V kombinaci se zapjenim
mustku a tim v jakem rezimu je motor buzen (fast/slow decay) se tam
vyskytuji ruzne prubehy a z nich odvodit skutecny proud motorem neni
uplne trivialni.

Uz jsem mel nekolik "reklamaci" na drivery s tim, ze kdyz si tam
zakaznik nastavi proud vinutim 2A a zapne na vstup driveru merak nameri
treba jen 0.5A. To je, ale uplne v poradku - jediny jednoduchy zpusob
jak se dopocitat co do motoru skutecne leze je spocitat prikony - tedy
porovnat prikon do driveru a porovnat prikon do motoru. Melo by se
zhruba rovnat Unap*Idriveru = Rvinuti*Imotoru^2 kde Imotoru je to co
jste nastavil na driveru.

Kroutici moment u motoru je treba vedet jak je udan - vetsinou se udava
tzv. staticky moment - tedy to co motor udrzi na miste. A pozor vetsinou
z duvodu marketingu se udava tento moment pri dvoufazovem buzeni. ;-)

Nevim jak znel puvodni dotaz - vetsinou je optimalni proud KM nekde
kolem 75% toho maximalniho/jmenoviteho na stitku. Pri tom maximalnim ma
motor vetsinou snahu prekmitavat a rezonovat.

Radek Vicek