HW.cz - MCU.cz - Amaro

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Úterý Květen 13 14:34:21 CEST 2008

Puvodni zprava ze dne 13.5.2008 od Jiri Bezstarosti:

> Ale tohle prece bylo o necem jinem. Amater si predstavuje, ze jeho
> prace ma cenu 200.000Kc, protoze na tom udelal 200h a profici berou
> i vic nez 1000Kc/h, ale zapomina pritom na ten detail, ze za tu
> hodinovou sazbu jsou s tim hotovi mnohem drive. Zkratka ze si takovy
> amater dost fandil, kdyz ohodnotil tak vysoko svou praci.

To prece neni spatne. At si to ohodnoti, jak sam chce. Pokud mu to
nekdo zaplati, jedine dobre, pokud mu to nikdo nezaplati, bude muset s
cenou dolu, proda "pod cenou".

> Jestli jsem Pepu pochopil, psal proste o tom, ze si nekteri lide
> nedokazi svou praci korektne ohodnotit a to jen proto, protoze si

Prace se prece neda konkretne ohodnotit. Copak je na to nejaky
vzorecek?

> zkratka nedokazi predstavit, ze to co povazuji za superuspech, muze
> byt pro nekoho jineho stouracka v nose, prave pri amaterem pocitane
> hodinove sazbe ;).

Jenze ta hodnota prace pro toho amatera tam je. Ja tedy ted vidim, ze
ja se bavim o jinem udaji nez ty.

Jestlize se rozhodnes napriklad postavit psi boudu tak, ze pujdes se
sekyrkou do lesa, budes kacet stromy, budes pak ty kmeny rucne
opracovavat, az vyrobis prkna, pak vezmes kus zeleza a budes z nej
vyrabet hrebiky, dost mozna ze i to kladivko si vyrobis... das do
toho spousty prace. Budes takovou boudu delat treba pul roku, budes
se muset vsechno naucit, spousty toho pokazis. Ta hodnota prace tam
bude. Ty jsi ji do toho dal.

Nekdo jiny koupi hotova prkna a necha to nekde levne udelat, dal do
toho mene prace. Mel zkusenosti, vedel, kde se da sehnat levny
material a kde mu to zbouchaji.

Trzni hodnota takove psi boudy bude mozna stejna, ale prace byla
vlozena i v tom prvnim pripade a nebyla to prace ledajaka. Jestli ma
hodnotu 1000 Kc za hodinu? Muze mit. Pokud u toho dlabes kaviar a
pijes sampano, tak dost mozna jeste vyssi :-)

Navic ta trzni hodnota se dost meni s casem i prostorem. Kolik bys
zaplatil za spicatou ocelovou tyc, kdyby ti ji nekdo prave ted prinesl
do firmy? A kolik bys za ni zaplatil, kdybys byl zrovna v lese a
koukal se na tebe hladovy medved?

Jiny priklad, predstav si, ze potrebujes produkt X, prijde za tebou
student a nabizi ti ho za 200 tisic. Muzes na nem vydelat petinasobek,
kdyz ho budes mit pro zakaznika do vecera k dispozici. Zavolas
profikovi, ktery to zvladne udelat za soucasneho stourani se v nose do
druheho dne za 1/10 ceny. Ne do vecera. Nebo se ti vyprdne na support,
je to pod jeho uroven, je to moc velky profik.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz