Konstrukce robotu - psychologie, bylo: Tak co s tym spravime?

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Pátek Květen 9 15:09:07 CEST 2008


Tak jsem si přečetl celou diskusi se subj a měl bych pár 
pedagogicko-psycholigických poznámek:

- Téměř všichni diskutující mají ze svého úhlu pohledu pravdu, ale hádají 
se, neb je těžké přijmout úhly jiné.

- Zkušenost je nepřenosná, ale informace z ní plynoucí přenositelné jsou. 
Jenže to není vůbec jednoduché a je vždy potřeba toho druhého nějak 
nenásilně přesvědčit, aby se chvíli na problém díval právě z Vašeho úhlu 
pohledu. Naprostá většina ostatních pokusů vede jen k odmítnutí, odmítání, 
zatvrzelému odmítání, ...

- Specielně velmi silné odmítání nastává, pokud teoretik radí začínajícímu 
praktikovi. Začínající praktik totiž od prvního jakž takž úspěšného výsledku 
žije v dojmu, že on tomu narozdíl od teoretiků rozumí a důkazem je pro něj 
právě fakt, ž on již nějaký hmatatelný výsledek stvořil. (ještě horší než 
technici jsou v tomto ohledu začínající internetoví pisálci: Když jim v 
diskusi pod jejich výtvorem někdo radí, jak výtvor zlepšit, nezávisle na 
kvalitě argumentů odmítnou radu s poukazem na to, že radící na rozdíl od 
nich žádný článek nenapsal.)

- Kromě informací je součástí zkušenosti i poučení. To vznikne nejlépe tak, 
že poučovaný neposlechne rady zkušenějšího a po dlouhém úsilí zjistí, že 
poučující měl pravdu. S tím souvisí i klasický případ s dětmi a kamny: 
Někteří rodiče v rámci prevence před velkými popáleninami své děti řízeně 
popálí o kamna, aby poznaly, že na ně opravdu nemají sahat. Tím tedy zabrání 
vzniku velmi nepravděpodobné události (rozsáhlé popáleniny) a zároveň 
zabrání vzniku poučení. Celkovým důsledkem je, že se zvýší pravděpodobnost 
mnohem častějšího jevu, totiž že se dotyčný potomek později stane 
účastníkem/obětí dopravní nehody, pracovního úrazu, ...

- Teoretikem může být z určitého pohledu i praktik s praxí v něčem jiném 
(např. CNC stroje).

- Realita je tedy taková, že k dobrému výsledku jsou potřeba jak teoretici, 
tak praktici. Malá historická vsuvka:

Tisíce let létají rakety a jejich konstruktéři za celou tu dobu neudělali 
prakticky žádný pokrok. Nebyli schopni přijít ani na to, zda by raketa měla 
mít trysku, nebo ne:-). K pokroku nedošlo ani v době, kdy chemie a mechanika 
poskytla potřebné technologie a paliva. Nejdřív musel přijít K. Ciolkovskij 
(člověk, který za celý svůj život nepostavil ani jednu raketu) a odvodit 
rovnici, ze které vyplynulo, na čem u raktety ve skutečnosti záleží. Potom 
teprve mohli následovat W. Braun, S. Koroljov a další konstruktéři prvních 
skutečných raket. Najednou totiž získali informace, jaké palivo hledat a co 
s ním v raketě vlastně dělat.

- Závěr1: Konstruktéři robotů by si měli uvědomit, že i lidé, kteří žádného 
robota nepostavili mohou mít velmi důležité rady, jejichž správná aplikace 
ušetří spoustu pokusů a omylů. Obecná praktická zkušenost totiž je, že 
většina problémů se v různých modifikacích řeší u mnoha různých věcí a tato 
řešení mají mnho společného a nějakými drobnostmi se liší. Když tedy někdo, 
kdo zkonstruoval 149 různých věcí tvrdí, že má rady vhodné pro konstrukci 
150. věci, je velmi pravděpodobné že se nemýlí.

- Závěr2: Radící by si měli uvědomit, že konstruktéři budou rady 
pravděpodobně odmítat, nebudou-li zaobaleny pro ně přijatelným způsobem. To 
by ovšem nemělo odradit ani od nezaobalených rad - z nich v případě 
odmítnutí později vzejde poučení. :-) Časový osdtup mezi radou a poučením 
ovšem běžně dosahuje několika let a může se protáhnout i na desítky.

- Nakonec ještě důležitá poznámka k týmové spolupráci: Je dobré se na 
začátku přesvědčit, že i ostatní členové sdílejí stejný cíl snažení. Jinak 
může dojít k nepříjemným překvapením. Např. mě se stalo, že po té, co robot 
udělal prvních několik kroků z ostatních vylezlo, že to je velmi dobrý 
výsledek, že vůbec nečekali, že by se to podařilo dotáhnout až sem. Od té 
doby robot leží u jednoho z nich doma na neznámém místě a nic se s ním 
nedělá. ... Z mého pohledu je to tedy čistá ztráta času - Na to, abychom se 
dozvěděli, že umíme ohnout plech a přidělat k němu pár serv jsme nemuseli 
stavět robota (kdyby tohle byla webová diskuse, následoval by blicí 
smajlík).

PH 




Další informace o konferenci Hw-list