Plane filozofovanie nad rozliatym mliekom resp. rozmaznanymistudentami, was: Roboticky den

Richard Balogh balogh@elf.stuba.sk
Neděle Květen 4 22:57:13 CEST 2008

Dobry den,

> nevzniklo jen tak pro nic za nic. Bohužel, jen velice málo pedagogů umí to,
> co učí, spojit s praxí, nejen proto, že ji sami nemají.... obecně předměty

Bohuzial, nase (vysoke) skolstvo ma velke mnozstvo zadrehlov. Jednym velmi
neprijemnym obmedzenim je, ze akonahle odidete do praxe, uz
sa na vysoku skolu nemate sancu vratit. Ja sam velmi pocitujem potrebu odist
zo skoly a dva-tri roky tvrdo makat na nejakom priemyselnom projekte, aby som
vedel lepsie odlisit podstatne od nepodstatneho a poobzerat sa kam nas odbor
naozaj smeruje a co naozaj potrebujeme ucit. Lenze.
Lenze keby som zo skoly odisiel,
uz nemam sancu sa tam vratit. Novych ludi neberieme a ked aj niekedy nejaky
konkurz vypisujeme, tak v podmienkach nikdy nie je par rokov praxe v priemysle,
naopak - takeho cloveka nikdy nevezmeme, pretoze by nam do toho co sme si vymysleli
este nepekne kafral.

Skratka, ak chce clovek na VS ucit, takmer vzdy si musi vybrat akademicku karieru.
Hodnotenie ucitela na VS spociva prevazne v publikacnej cinnosti, najlepsie co
najvedeckejsej. Prave sme skoncili jeden trojrocny projekt pre komercnu firmu, vysledkom
je okrem realneho a fungujuceho zariadenia niekolko tisic stran s technickou
dokumentaciou. Jej hodnota pre mna ako VS ucitela je nulova. Okrem toho som spisal
asi za tyzden maly clanocek s par rovnicami a poslal na konferenciu do CR. Hodnota je 6 bodov
(zahranicna konferencia :) a od tohto lepsi je uz len clanok v zahranicnom karentovanom
casopise (IEEE Transactions on...) -  12 bodov. Takze uz do toho vidite: kazdy VS ucitel sa
snazi publikovat, podla moznosti sa vyhybat praxi (drahe, zlozite, nedocenene)
a presne toto moze odovzdat dalej studentom.

Mojim vzorom je jeden profesor na skole v Heilbronne (DE), kam prisiel po 10 rokoch
z praxe. Potom par rokov ucil a ked mali nejaku krizu, ze sa ich absolventi nemali
kde zamestnat, zalozil spolu s nimi firmu na spracovanie obrazu, rozbehli ju a po
dalsich dvoch rokoch im ju prenechal a pokracoval v uceni. Ked k nam obcas pride,
kazde jeho slovo je podlozene neuveritelnymi skusenostami. Ale ked sa nad tym
zamyslim, u nas by asi nedostal ani docenturu - pise totiz len asi 1 - 2 clanky
rocne.

Riesenim je participacia na projektoch, ktore su nejako previazane s praxou.
Ale uprimne povedane, tie prakticke su zasa len narocnejsie, drahsie, furt tam
nieco nefunguje, niekto nieco nevyrobi, vyrobi zle, horia terminy - zlate rovnice
a simulacie.

Ale dokial su zamestnavatelia spokojni a beru co produkujeme, a dokial bude skola
zadarmo a ten kto to plati (stat) bude tiez spokojny, tak sa to k lepsiemu nezmeni.

Richard Balogh