OT: Plane filozofovanie nad rozliatym mliekom resp. rozmaznanymistudentami, was: Roboticky den

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Sobota Květen 3 22:01:46 CEST 2008

> [...]
>zabyvat a casto to nevi ani sam student. Ze sve zkusenosti vim (jsem v
>5 rocniku informatiky) ze i mezi studenty se znacne ruzni nazory na
>to, co by melo byt hlavni naplni jednotlivych predmetu. Je to prave
>tim, ze kazdy z nas pomysli nad jinou karierou. Prednasejici nas musi
>ale pripravit vsechny stejne. To znamena ze si proste nemuze dovolit
>prednaset nekolik zakladnich informaci o predmetu a klast duraz na
>pochopeni celku protoze cast studentu bude potrebovat i znalosti tech
>jednotlivych teorii za tim, ale zase nemuze prednaset jen ty teorie a

Tak s tymto nemozno nesuhlasit.

>Kvalita prednasejiciho by se pak dala
>posuzovat podle toho, jak to dokaze spojit, ale ani v idealnim pripade
>by nerekl vsechno, to se proste neda.

Presne tak. Je to najtazsia uloha ucitela, na ktoru sa vlastne v ramci pripravy na predmet ma zamerat v prvom rade - vsetko ostatne (folie na meotar ci dnes .pps a podobne hovadiny) len z toho akosi vyplynie.

>Takze uciteli nezbyva, nez latku
>proletnout jen tak z rychliku

No a to je presne to co nie je spravne.
Radsej by sa mal zamerat na ten celkovy obraz a venovat mu viac pozornosti, nez sa snazit "z rychlika" vymenovat velke mnozstvo faktov, ktore su v konecnom dosledku irelevantne.

>aby studenti vedeli, kam se obratit pro
>jak pro detailni informace tak pro prakticke zkusenosti.

K tomu vsak prave ucitel tie detailne informacie (okrem konkretnych ilustrativnych prikladov) podavat nema - a prakticke skusenosti samozrejme nie su jeho ulohou.

Slovo pedagog pochadza z greckeho paidagogos, je to zo slov "dieta" a "viest", a znamenalo to otroka, ktory - doslova - viedol skolaka za ruku do skoly. Takze nejde o to nieco niekomu natrieskat nasilim do hlavy, ale viest. A to je zasadny rozdiel.

(Mimochodom, tento rozdiel sa nadherne ukazoval onoho casu aj na skuskach - presne ti, ktori mali prednasky k veci, sa na skuske zaujimali o to, co clovek vie a ako sa dokaze postavit k problemu; na rozdiel od tych, ktorych prednasky boli o nicom, ti len vyhodnocovali odpovede na konkretne otazky. Bohuzial, "moderny" system na VS ustnu skusku pod zamienkou objektivizacie zrusil, cim sa ta skupina mysliacich ucitelov skumajucich mysliacich studentov uspesne zeliminovala, a dnes cez VS prechadzaju uspesne predovsetkym ti, co sa dokazu nabiflovat konkretne odpovede na konkretne otazky).

wek