OT: Vykani

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Čtvrtek Květen 1 05:25:44 CEST 2008

Zdravím,
  já to znám z opačného konce - díky svému akademickému původu jsem měl přístup
i do předchůdců Internetu - akademických sítí EARN (evropská) a BitNet
(americká) a musím říci, že v českých luzích a hájích se v těchto sítích
konverzovalo podle bězných zvyklostí akademické půdy - např. studenti si
navzájem tykali, ale lidé, kteří se neznali, nebo jen okrajově, si běžně
vykali. Vzpomínám na uctivé dopisy vedoucí OVC VŠ o zvýšení diskové kvóty na
počítači IBM 4316 z 1MB na 3MB :-). A jelikož jsme se tam stýkali jako
pracovníci školy, dodržovali jsme i tam běžný režim - s kým si tykám na
chodbě, s tím si tykám i na síti, a obráceně jakbysmet.
  Internet do ČR jak známo vstoupil právě přes tuto akademickou půdu, a
dovoluji si tvrdit, že tehdejší internet (tj. někdy v roce 1990) měl naprosto
tutéž "netiketu" jako sítě dřívější. Uživatelé se měli ve vzájemné úctě
a tykání se používalo skutečně jen mezi známými.
  Všeobecná tendence k tykání se do Internetu dostala až po jeho
komercializaci a masovém rozšíření.

  S pozdravem Pavel Troller