Audio spotlight

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Pondělí Březen 31 09:03:31 CEST 2008

Aha, takže jestli to dobře chápu, tak udělali vlastně něco jako provedl
Dolby s pseudokvadrem.

Pod 100Hz musí tělat obrkule protože v DSP to pak nejspíš odstraní,
postprocesing z toho udělá kýžené USB s nosnou. Jinak by to totiž
nefungovalo žádná nelinearita by to nezpracovala. Jenom to bylo nutné takto
zaobalit, aby si to mohli dát patentovat a chránit jako to udělal Dolby se
surroundem (pseudokvadro z evropských 50. let pak najednou v USA počátkem
70. bylo TM jako Dolby MP, pro blbečky to pak přejmenoval na surround,
divadlo s licencema, reklama... udělaly z BB (BohatýBlb - ke jmění přišel ne
vlastní pílí) zlatý důl).

Zmíněná FM modulace potřebuje mnohem větší šířku pásma a definovanou
nelinearitu v používaném rozsahu, což je nedosažitelné. Je totiž nutno z oné
FM touto nelinearitou vyrobit USB (i s tou modulovanou nosnou).

----- Original Message -----
From: "Šerých Jakub" <Serych@panska.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, March 30, 2008 12:49 AM
Subject: RE: Audio spotlight

Tak vysledek meho dnesniho badani:
Nosna je 55 - 65 kHz. Modulace je klasicka AM a vyzaruje se jen modulovany
zvuk (nikoliv nosna k tomu). Demodulace je zalozena na nelinearite
prenosoveho prostredi (vzduch). Aby ten zvuk byl nakonec verny, musi se
predem udelat preprocesing. Bere se puvodni signal, k nemu se pripocte jeho
nizkofrekvencni (f max pod 100Hz)obalka a z toho celeho se udela druha
odmocnina (proto je tam ta obalka, aby cislo pod odmocninou bylo vzdy
kladne). To cele se pak AM moduluje. Pak je jeste postprocesing, coz je
vpodstate ekvalizer nastaveny proti charakteristikam menice a vzduchu. To
vse
by se v DSPcku dalo zvladnout celkem bez vetsich problemu.

Nejhorsi na tom bude ten menic, protoze vyzareny vykon je funkci plochy
menice. V tech patentech je popsany sendvicovy velkoplosny menic, ktery by
IMHO sel vyrobit z pokovene mylarove folie (takove te, co se da koupit v
outdoorovych obchodech), ale asi by kolem toho muselo byt hodne badani a
pokusu. Menic se IMHO napaji vysokonapetove (je tam vzdy nakreslene trafo
(predpokladam ze s transformaci nahoru)) a jeste se na folii privadi ss
predpeti.

Samozrejme patenty jsou psane tak, aby nebylo snadne je vzit a primo to
podle
toho postavit, ale kdyby tomu nekdo chtel venovat vetsi mnozstvi casu, asi
by
se k cili dobral.

Druha moznost, co tam je popsana je FM modulace, ktera se zmeni na AM diky
nelinearitam samotnych menicu. Pry to ma lepsi ucinnost, ale je to asi jeste
slozitejsi nez ta moznost s primou AM modulaci.

Jakub Serych