Pre potesenie oka - navsteva fabriky na VELKE elektronky

Juraj Michálek michalek@toolsquare.com
Pátek Březen 28 12:41:56 CET 2008

Jediny vyrobca to nebude, pokial viem Tesla Vrsovice este zije a stale
produkuje, mimo ineho aj RD250VM (Trioda 250kW)

S pozdravom
Juraj Michálek
www.toolsquare.com
ICQ: 209 598 598
----- Original Message -----
From: "balu@home" <daniel.valuch@orange.fr>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Thursday, March 27, 2008 10:14 PM
Subject: Pre potesenie oka - navsteva fabriky na VELKE elektronky

Dnes sme v ramci workshopu o vykonovych VF geretoch boli na exkurzii vo
firme Thales, je to myslim najvacsi (a ak sa nemylim tak aj posledny)
europsky vyrobca vykonovych elektronok. Tieto maju uplatnenie napriklad
vo vysielacoch (stale a potreba lamp pre televiziu dokonca rastie), vo
vedeckej sfere, v RTG pristrojoch alebo u laserov. Tato fabrika
konkretne vyraba elektronky s mriezkami (triody, tetrody, diakrody,
induktivne viazane lampy). Rocna produkcia je okolo 16 000 kusov. Co nie
je malo, vzhladom na to ze aj tie najmensie stoja asi tolko ako male auto.
Celkovy pocit z fabriky je uplne uzasny. Uz dlho som nevidel fabriku kde
cely vyrobny proces prebieha vylucne rucne. Nie preto ze maju zastaralu
technologiu - su velmi dobre vybaveni. Kazdy kus je kompletne rucne
zostaveny a plne otestovany. Testovanie vacsich lamp trva aj niekolko
tyzdnov.
Par fotiek pre zaujimavost som dal na
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/thales/
Tony Malecky povedal "a jeje, Balu a lampy", skor by sa dalo povedat
"lampy velke ako balu" :-) proste nadhera. Tie najvacsie maju anodovu
stratu cez 600kW.
Na obrazku 01 chlapik akurat nasadzuje prvu mriezku. To dratenne sitko
velkosti smetneho kosa je katoda a to co drzi v rukach je prva mriezka
(myslim ze to bola tetroda, podla patice sa to zatial neda rozpoznat).
Dole to potom dokola zasrobuje.
Mriezky vyrabaju z uhlika (vyzera to naozaj ako kybel) do ktoreho cez
sablonu vypieskuju tie diery a vznikne jemna mriezka.
Kazdy kus prechadza plnym testovanim, na obrazku 02 je chlapik v obleku
s kravatou v bielom plasti a testuje 20kW iot. Je to pravy inzinier co
sa spozna podla kalkulacky v naprsnej kapse :-)
Dalej je vyrobny program (vraveli ze maju v sortimente asi 300 typov), a
konecne na obrazku 07 je elektronka velka ako balu :-) Jednu mali na
test-stande, zeravenie to ma nejakych 14V a asi 1 500A a cela ta biela
keramika svieti na zlto-oranzovo. Skoda ze sa mi to nepodarilo odfotit.
Proste nadhera, nedalo mi nepodelit sa. Pokial budete mat niekedy
moznost navstivit takuto fabriku urcite stoji za to...
b.