Re: osnovy elektrokroužku

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Pátek Březen 14 23:24:29 CET 2008


Vždy na začátku roku napíšu plán práce (protože ho musíme mít v deníku), 
dokonce se snažím ho udělat tak, aby se podle něj dalo učit. Krásně si to 
všechno naplánuju, ale pak je stejně všchno jinak. Nejpozději po té, kdy se 
nějaké dítě do kroužku přihlásí několik měsíců po začátku roku.

K tomu co s nimi na začátku probírat byly již podstatné věci napsány dalšími 
diskutujícími, takže jen pár postřehů:

Různé experimenty děti baví a ze všeho nejvíc samozřejmě výbuchy, či cokoli 
jiného destruktivního:-)

Např. výklad o elektrolytickém kondenzátoru se dá zakončit názornou ukázkou 
exploze po přepólování. Stačí ho vystrčit na kusu dvojlinky ven za okno a 
zavřít. Venku exploduje, oblaka kouře se rozplynou a dovnitř vtáhnete co 
zbylo. To se jim dá očuchat, aby věděli, jak by všichni smrděli, kdyby 
bouchnul uvnitř:-)

Ke štěstí ovšem stačí i neškodné věci, jako např. neodymový magnet a kus 
silného Cu plechu, nejlépe 10 mm.

----
Osudy vědců a vynálezců, či vůbec jakékoli související zábavné příhody, 
nejen z minulosti, ale i ze života, děti také velmi potěší. Jen se to musí 
trochu řídit, aby vyprávění nezabralo příliš mnoho času. Mě se občas stane, 
že se rozpovídám a najednou zjistím, že už je večer.

----
Obecně velmi záleží na dětech, které se sejdou. Třeba několik let mi tam 
chodila skupina, kde nebyl problém zajít i dost hluboko do teorie, protože 
chápali, že ty informace jsou užitečné a stavění brali jako něco, co je 
lepší provozovat doma a výtvor přinést jen na oživení.

Jindy to zas probíhalo naopak, kdy se dotyčné děti snažily jakýmkoli 
způsobem vyhnout jakémukoli používání vlastní hlavy. Pořád se jen ptali "kdy 
už budeme stavět" a to i když zrovna jedno stavění skončilo. Tedy něco jako 
když kočka právě zbaští obsah misky, otočí se a začne dělat, jako že nejmíň 
2 měsíce nejedla:-)

----
Začátečnící mívají výrazně blíže k tomu druhému extrému. Většinou si 
představují, že matematika slouží jen k mučení dětí. Ale časem se to obvykle 
srovná. Občas je to zpočátku i boj, který končí až nějakou šílenou náhodou, 
jako třeba:

Jednou jsem zrovna před kroužkem šel k zákazníkovi pro peníze. Potom když 
děti zas říkaly cosi ve smyslu že je žádný vzorečky a schémata nezajímaj, 
řekl jsem něco jako "Tak se dívejte: Tohle je schéma", vytáhl jsem schema z 
kapsy, položil na stůl, počkal, až odříkaj všechny obvyklé pubertální 
komentáře, "a tohle jsou peníze, které jsem za něj dostal" a z druhé kapsy 
začal tahat dvoutisícovky a pětitisícovky, dokud na schematu neležela 
několik cm vysoká hromádka. To byl natolik silný argument, že od té doby už 
proti teorii nic nenamítali:-)

Citát z pondělka: "Až dokončíš blikátko, vysvětlím ti teorii relativity" - 
Dotyčné dítě se totiž při elektronice zásadně chce zabývat čímkoli jiným. 
Když chodilo na Visual Basic, ptalo se při něm zas na všechno možné, včetně 
elektroniky, jen programovat nechtělo... Výsledkem bylo blikající blikátko a 
dítě si pak se zájmem vyslechlo speciální teorii realtivity, včetně příkladu 
výpočtu lorentzovy transformace:-) Teď si budu muset trochu dostudovat i 
obecnou relativitu, protože jsem mu slíbil pokračování, za vyřešení další 
elektronické úlohy.

----
Končím, už mě z toho psaní bolej ruce.

PH

From: "Jaroslav Lukesh" <lukesh@seznam.cz>
> nemáte někdo v nástinu osnovy pro elektrokroužek? Aby tam byly i trošku
> dílenské věci - třeba výroba skříňky, knoflíku atd. Anebo to děláte hurá
> akcí co vás a děcka zrovna napadne? A čím začít? Matematikou pro ty mladší
> (desetinná čísla, zlomky, mocniny 10), trošku teorie, nebo hned udělat 
> něco
> jednoduchého? 




Další informace o konferenci Hw-list