Re: OT k téme:Detektor + CT ..

Tomáš Hamouz hamouz@alsoft.cz
Pátek Březen 14 12:09:11 CET 2008

PT> Zdravím,
PT>   tato teorie je mi zcela jasna, vyjma pojmu "pevna referencni soustava".
PT>   Co to prosim je ? Ve vesmiru snad neexistuje "pevny bod"... Mam na mysli
PT> tento myšlenkový experiment:
PT>   Akcelerujeme kosmickou lod rekneme na c/2. Jak znamo, treba lode tridy Rama
PT> ve skvele tetralogii A.C.Clarka jsou toho schopny :-). Lod nyni proleta zcela
PT> opustenym kosmem, nikde neni zadny pozorovatel, ktery by tu rychlost mohl
PT> zmerit. Nyni z lodi vystrelime ve smeru letu fotonove torpedo (Rama zadna
> [...]

Pozorovatelé vidí:

Z lodi:
  rychlost torpéda (vůči lodi) = c.

Ze startu:
  rychlost torpéda = c.
  rychlost lodi = c/2
  rychlost torpéda vůči lodi = c/2

Nesoulad rychlosti torpéda vůči lodi se právě vysvětluje tím, že na
lodi běží čas pomaleji a vzdálenosti ve směru pohybu se zkracují.
Když změří uraženou vzdálenost torpéda (ve svých jednotkách)za
jednotku svého času, tak vyjde c stejně jako vyjde při pozorování
mimo loď.

Tomáš