Re: Tranzistor a indukcni zatez

Petr Simek psimek@jcu.cz
Čtvrtek Březen 13 09:31:18 CET 2008

On Thu, 13 Mar 2008 tsvach@volny.cz wrote:

> Jo vzdyd jsem psal (asi nesrozumitelne) ze se na indukcnosti obevi vzdy
> to velke napeti. Na svorkach civky, to je az za tim vnitrnim odporem
> civky, kde jsou letovaci body je diky proudu a ubytkum to napeti male.

Nikoliv - zadne 'velke' napeti se na indukcnosti neobjevi - pouze svorkove
napeti civky + ubytek napeti na seriovem odporu presne jak psal p. Hudecek.
Pri nulovem nebo malem seriovem odporu bude odpovidat svorkovemu napeti.

> Takze pokud vim jak velke napeti se indukuje dI/dt ( to je treba 1A/10us
> Proud civkou a rekneme delka hrany spinani) hruby odhad a znam odpor
> civky, tak vim i kolik proudu tam tece a mohu dimenzovat diodu.

Presto ze ten zapis je U = dI / dt  tak je to spis obracene - napetim U
se ovlada dI - kdyz udrzite U male bude se proud menit pomaleji. Co se
tyce velikosti proudu ktery tam tece - to nezjistite z velikosti napeti
Rs a L z toho zjistite pouze jak rychle se bude proud menit - tedy to dI.

> Takze pri Low Side transistoru to dam paralelne k civce (proud tece jen
> civkou a diodou) pri High Side transistoru to dam k transistoru (pokud
> tam zu vevnitr neni)

U high side tranzistoru je ta dioda take platnejsi vedle civky nez
vedle tranzistoru. Tam se misto kladnych spicek indukuji zaporne takze
aniparalelni dioda vedle high side tranzistoru nic nevyresi.