Re: "Neprůstřelný" router Huawei

Marek Sembol hwm.land@gmail.com
Pátek Březen 7 16:35:36 CET 2008

Ahoj Saso,
pokusim se to vysvetlit na analogiich:)
Adresa kazdeho pocitace se prakticky sklada ze 2 casti:
-adresy site (analogie: ulice)
-adresy pocitace (analogie: dum)
Cela tato adresa (obe 2 casti) jsou zakodovany do 32bitoveho cisla. O
tom kolik bitu je adresa site (zbytek je logicky adresa pocitace)
rozhoduje prave ta maska. A to tim zpusobem, ze tam kde je v masce bit
'1', tak to patri do adresy site, tam kde je '0' patri do adresy
pocitace.
Priklad:
Mate na pocitaci nastavenou adresu 10.0.0.17 s maskou 255.255.255.0
Kdyz si tu masku prevedete na hexa, tak je to FF.FF.FF.00, neboli 24
jednicek a 8 nul.
Takze adresa site je: 10.0.0.x a adresa pocitace v ramci te site je 17.
Puvodne byly mozne jen 3 tridy adres:
-A s maskou 255.0.0.0
-B s maskou 255.255.0.0
-C s maskou 255.255.255.0
Ale pak se zavedla volnost (takze je mozna sit s maskou treba 255.255.255.128)

A proc ruzne delky? No podle poctu bitu adresy pocitace je dan
maximalni pocet pocitacu v jedne siti (65534 pro sit B, 254 pro sit C,
pro A se mi nechce umocnovat:) Proste cim vic bitu adresy pocitace,
tim mene pocitacu tam muze byt (ale na druhou stranu tim vic takovych
siti jde vytvorit)
Jeste poznamka proc jsem ta cisla o 2 zmensil (mozna jsem mel jen o 1
- nejsem si ted 100% jist)
-adresa pocitace same 0 se nepouziva (ale ted nevim na co je vyhrazena)
-adresa pocitace same 1 (treba 255 v siti tridy C) je vyhrazena jako
tzv. broadcast adresa (informace je urcena pro vsechny pocitace)
Jeste poznamenam, ze se adresa nekdy zapisuje jako
kompeltni_adresa/cislo, kde to cislo urcuje kolik bitu v masce je '1'.
Takze ta adresa z predchoziho prikladu je 10.0.0.17/24

Tak, a ted do toho pridam jeste branu, neboli gateway (ten treti
zakladni udaj pri nastavovani site)
Normalne se mezi sebou mohou bavit pouze pocitace se stejnou adresou
site (takze v tride C tech 254 pocitacu). Pokud se chteji bavit s
pocitaci v jinych sitich, potrebuji k tomu prostredinka (tu branu). V
me analogii by to byl dum, ktery ma dvere vedou do vice ulic (pricemz
ulice nejsou spojene - divne mesto:)
Takze kdyz se chce pocitac 10.0.0.17/24 bavit s pocitacem 10.100.0.23,
tak se musi spojit s pocitacem na adrese brany a ten se spoji na
pocitac 10.100.0.23 (pripadne to tak muze jit pres vice pocitacu)
Tomu pocitaci (respektive zarizeni), pres ktery se spolu bavite se
rika router (protoz presmerovava komunikaci z jedne site do druhe).

Dalsi uroven slozitosti:) To co se bezne udava je default gateway.
Tech bran totiz muze byt definovano vic (pres branu 10.0.0.1 jdu napr.
do site 192.168.0.x/24 a branou 10.0.0.2 jdu kamkoliv jinam) Kterou
branu se pouzije pak urcuje tzv. routovaci tabulka. A tady by se dalo
mluvit o statickych a dynamickych routovanich atd atd, ale myslim, ze
to nema cenu:)

Doufam, ze to jako prvni nastrel staci, v pripade, ze by byl zajem,
tak jeste neco malo bych dal dokupy (DNS, DHCP treba)
Marek