CPLD

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Čtvrtek Březen 6 14:37:22 CET 2008

>(a) s rozlisenim 0.1 stupna, ale kedze mate nepresne senzory a nepresnu
>elektroniku presnost bude v rade percent, t.j. 300.1 ± 10 stupnov

Otazka je "jak" nepresne. Pokud stale stejne, reseni je v digitalu
mozne, staci i kus tabulky a vsechny soucastky mohou byt nepresne jak
chteji, vysledek se proste prozene tabulkou - kazda vstupni hodnota
odpovida nejake vystupni. Ovsem tou nepresnosti nesmi byt napriklad
ujizdeni cehokoli se starnutim mimo zadanim urcene meze (alespon ne po
dobu zivota zarizeni, ci od kalibrace ke kalibraci) a nebo i ujizdeni s
teplotou (ne cidla, ale elektroniky samotne) atp., pokud ji nemerim take
a zase se ji nekoriguje vysledek. Ovsem v pripade prevodu musim mit
nejprve neco, co je presnejsi nez to co nastavuji - k cemu treba
sestavuji tu kalibracni tabulku.

No a druhou veci, kterou ta nepresnost nesmi mit, je prubeh, kde jedna
vstupni hodnota muze reprezentovat 2 ci nekolik ruznych vystupnich,
ovsem takove mereni je uz z principu dost na nic ;).

Pokud budu chtit k drzeni teploty pouzit treba PID regulator, musim mit
pro stanovenou odchylku dost hodnot mezi tim co mam drzet a tim, kam az
je dovoleno, aby se to hnulo. Pokud totiz merim na 0.1C a mam se v tom
rozsahu drzet, nez zjistim, ze mi to ujizdi, uz jsem mimo (uz jen
setrvacnosti systemu). Abych mohl smysluplne regulovat necim
slozitejsim, musim mit dost vstupnich udaju, coz urcite 1 pod a 1 nad
neni, kdyz to je povoleny rozsah toho co mam drzet ;).

Jinou moznosti je to, ze znam vlastnosti celeho systemu a vim treba, ze
kdyz zapnu vyhrivani na 10sec kazdych 30sec po poklesu teploty pod neco
(priklad, vymyslim si), pak to bezvadne drzi teplotu. To pak ale mohu
udelat i velice primitivnim regulatorem, jen tomu systemu nesmim
ublizovat treba tak, ze do toho hodim neco studeneho ;). Je samozrejme
neco trochu jineho drzet teplotu v necem, cemu se nijak neublizuje a v
necem, do ceho kazdou chvili padne neco poradneho s uplne jinou teplotou
a to nejlepe zcela nahodile ;).

--
Jiri Bezstarosti