OT "ekologie" a pod (bylo O riadenej destrukcii cipov)

Zdeněk lada zdenek023ster@gmail.com
Sobota Červen 21 22:31:31 CEST 2008

Nevím jak dobře rozumíte rychlým reaktorům chlazeným sodíkem. Já jsem
pouze laik a informace o těchto reaktorech jsem si přečetl v jedné
populární knize z 80 let(Atom skrývá naději; Karel Sedláček). Případné
nepřesnosti prosím omluvte.
Sodíkem chlazený reaktor v koncepci BN350(a navazující typy
BN600,BN800) má tři okruhy. První primární sodíkový, druhý sekundární
sodíkový a třetí obsahuje vodu(páru) která roztáčí turbínou.
Radioaktivní je první okruh. Sodík je velmi reaktivní a rozežírá
potrubí. Proto hrozí nebezpečí že ve výměníku dojde ke styku sodíku a
vody a k následné havárii. Z toho důvodu je zařazen sodíkový mezi
okruh aby se voda nemohla dostat do prostoru reaktoru. Neznám
podrobnosti, ale ústav jaderné fyziky u nás vyvinul automatický systém
který výměník rozdělil na několik částí a případnou vadnou část
automaticky odstavil.
Stojí za pozornost že jediná elektrárna tohoto typu je dnes v
Rusku(BN600 a ve stavbě BN800) a podílí se na výrobě ruských jaderných
zbraní. To jen k případnému hromadnému využití bytovým družstvem
:-))))
Reaktor 2S firmy toshiba jak se zdá má stejnou koncepci(pak nechápu
jakto že neobsahuje pohyblivé části). Na straně 8 máte blokové schéma.
V charakteristikách se píše že kapalné sodíkové palivo nereaguje s
potrubím, no nevím možná nějaká speciální slitina.

http://www.roe.com/pdfs/technical/Galena/20070312_Emergency%20Planning_Whitepaper_Rev02.pdf

Chtěl bych zdůraznit jednu věc - reaktor takovéhoto typu je natolik
složitý a potencionálně nebezpečný že pochybuji že by jej udržel v
provozu někdo jiný než vláda.

Zdeněk