OT: Asi na Sasu - co znamena bile svetlo na zel.prejezdu

Saša Svobodová sasa@zirafoviny.cz
Pátek Červen 13 17:20:05 CEST 2008


Hezké odpoledne,

    moc zajímavá diskuse :-)

    Bílé světlo je tzv. "Pozitivní indikace" a signalizuje řidičům, že 
zabezpečovací zařízení přejezdu je v naprostém pořádku, vlak není ani v 
přibližovacím, ani ve vzdalovacím úseku, není porucha napájení, není 
prasklé ani jedno vlákno, není ruční obsluha... a prostě všechno je v 
pořádku a řidič může bezpečně jet. Pokud bliká bílá a dojde ke srážce, 
mají dráhy docela slušný problém, protože to odnesou.

Funguje to asi takto:

    Trať je volná a bliká bílé světlo. Potom se přiblíží vlak. Vlak 
přijíždí k přejezdu a obsadí "Přibližovací úsek", přejezdové zařízení to 
vyhodnotí a spustí se "výstraha"  přičemž blikají červená světla a 
odpočítává se "předváněcí doba". Po této době se spustí závory. Vlak 
projede přejezdem, obsadí "anulační obvod" a potom vjede do vzdalovacího 
úseku. V ten okamžik se zruší dávání výstrahy, zhasnou světla a závory 
se zvednou. Ale bílé světlo nezačne blikat, protože je obsazený 
vzdalovací úsek. Teprve po jeho uvolnění se rozbliká bílé světlo a 
přejezd je v klidovém stavu a čeká na další vlak.

    Anulační obvod slouží k tomu, aby zařízení poznalo, že vlak projel 
přes přejezd. Pokud tento obvod selže, zůstanou závory dole až do 
uvolnění vzdalovacího úseku. Pokud nastane výpadek proudu, bílé světlo 
přestane blikat. Pokud nastane jiná drobná porucha, přestane blikat také.

    Předzváněcí doba je definována takto: "Vozidlo dlouhé 22 metrů 
jedoucí rychlostí 5km/h které právě vjelo na přejezd, jej musí bezpečně 
opustit." a přidává se ještě chvilka na vrch.

    Když není bílé světlo namontované, nebo je překryté, tak to znamená 
to samé, jako když nesvítí a každý řidič by měl vědět, jak se má chovat 
v této situaci. Neznamená to, že je přejezd nechráněný, ale že není 
chráněný na 100%. Takže si musí dávat pozor.

    V TV s oblibou říkají "Nechráněný  přejezd" i přejezdu kde jsou 
blikače, ale nejsou závory. Jenže ty závory jsou DOPLŇKOVÁ SIGNALIZACE. 
Hlavní a důležité jsou blikače zvonce. Už jen samotná blikající světla 
znamenají zákaz vjezdu.

    Mimochodem, závory se spouští dolu samotíží, nahoru je vytáhne motor 
za pomoci protizávaží a drží je elektromagnet, ale dolů jdou vlastní 
vahou. To je z důvodu bezpečnosti. V případě poruchy se závory samy zavřou.

    A ještě k těm zvoncům, dneska se opravdu používají elektronické. 
Uvnitř je procesor a eprom s obsahem toho zvuku + zesilovač 20W (dvacet) 
+ spínaný zdroj + reproduktor. No a to je všechno. Jen se připojí 
napájení a začne to samo cinkat. U novějších se dá změnou polarity 
napájení změnit intenzita zvuku den/noc. Staré zvoní stále stejně nahlas.

    Tak snad jsem to nenapsala moc složitě, pokud je něco nejasného, tak 
můžu ještě něco připsat :-) Závory jsou hodně zajímavé zařízení :-)

Z Ústí nad Labem zdraví a hezký den přeje


					Saša K. Svobodová



*****************************************************************

            www: http://www.zirafoviny.cz

           mail: sasa . svobodova      @            centrum.cz
   mobilni mail: svobodova . sasa      @       vodafonemail.cz
	         sasa . svobodova . ul @       vodafonemail.cz

            ICQ:  260 344 186

Analogova pošta: na pozadani ;-)

*****************************************************************



RV napsal(a):
> Vim, ze to tu kdysi nekde zaznelo, ale nemohu to najit v archivu konfery.
>
> Jaky rozdil je z hlediska obsazeni useku trate, kdyz na semaforu 
> blika/nesviti bile svetlo?
>
> Jezdim kazdy den do prace pres zeleznicini prejezd (hlavni trat CB-Pha a 
> CB-Plzen), kde jsou sice zavory, ale neni tam naprosto videt (nejde se 
> rozhlednout). Z jedne strany svestky postavili dve nejake bunky hned 
> vedle silnice a blizko u treti a z druhe strany je krovi, ktere nikdo 
> neprorezava. Takze pokud nestrcim cumak az na trat tak se nekouknu - tak 
> na to pecu. :-(
> Proto by me zajimalo proc nekdy to svetlo blika a nekdy ne.
>
>   

Odchozí zpráva neobsahuje viry.
Zkontrolováno AVG - http://www.avg.cz 
Verze: 8.0.116 / Virová báze: 270.3.0/1501 - Datum vydání: 13.6.2008 6:33




Další informace o konferenci Hw-list