[OT] A vedeli by ste to lepsie? Was: Skolstvi

RV vicek.radek@cpost.cz
Pátek Červen 13 13:58:31 CEST 2008


Jan Waclawek napsal(a):
> 
> Na toto by mali byt seminarne cvicenia (ak take vobec existuje) a rocnikove projekty. Uvedomte si ze za 45-minutove, ani 90-minutove cviko toto zrealizovat zodpovednym sposobom nejde.

No jo jenze kde je napsano, ze by to melo trvat 45-90minut. Pokud bych 
vypustil z vyucovani zbytecny balast a penzum casu (kdy si studaci 
prepisuji do sesitu to co pise prednasejici - misto toho aby ho 
poslouchali) tak mi zbyde mnohem vic casu na praxi. Koneckoncu velka 
cast teorie se da probrat i behem toho experimentovani. Za 45 minut se 
neda ani uklidit dilna.

> Ale da sa to sformulovat trebars tak, ze by bol vacsi doraz na seminarne cvicenia a klasicke cvika by sa trebars obmedzili prip. ciastocne nahradili interaktivnou prednaskou (mali sme aj take).

Ano to je presne ono. Jaky smysl maji 3 hodinove prednasky, kdyz stejne 
po hodine je kazdej tvrdej jak palec u nohy a stejne nevnima co mu kdo 
rika.

  >
> Znova by som to formuloval tak, ze treba mat aj technologicke predmety. Na KME FEI STUBA sme mali minimalne jeden semester s doc.Minarskym, ale to bolo velmi malo a zahrnovalo to hrozne vela veci vratane designu, ergonomie, navrhu DPS apod.; a nieco o konstrukcii a spol. spominal v ramci svojich predmetov aj doc.Mika (implulzna a digitalna elektronika, ale to asi bola len jeho iniciativa). Toto ale bolo uz to studium vo vyssich predmetoch, v zakladnych sme mali nejaky zakladny technologicky predmet (na katedre elektrotechnologii), uz neviem ako sa volal ale na cvikach sa okrem ineho naozaj ucilo spajkovat.
> 
Urcite si myslim, ze by to melo byt vyvazene. Viz treba to, ze se zde 
zminuje jinde, ze zaky nepusti k meraku protoze by ho mohli rozbit. 
Jasne mohli kdyz ho vidi jednou za semestr. Take mi chybela na VS 
podpora toho naucit lidi pracovat v tymu - kazdy jen na sve triko. Byly 
na to sice predmety, ktere vedli ruzni "chocholouskove" a prednseli 
teorie o rizeni tymu a o tom jak jednat s podrizenym a nadrizenym. To je 
treba, ale aplikovat hlavne v praxi a to se da prece trenovat primo na 
tom cviceni. At si kazdy vyzkousi co to je byt nahore i dole v tymu. To 
souvisi i s tim jak organizovat vyuku. Proc se musi predmety stridat v 
tak zoufalem zbesilem rytmu (v Plzni to bylo jeste vysperkovane, ze to 
bylo pokazde v jine budove na ruznych koncich mesta). Klidne bych udelal 
vyucovani jeden predmet (smes teorie a praxe) cely tyden v kuse -  jako 
tymovou praci. Navic treba ciste teoreticke predmety jako je treba 
matika bych na technickych skolach vyucoval spolecne s praktickou 
aplikaci. Matika je skvela a zabavna pokud se uci treba pres fyziku. 
Ruku na srdce kolik z vas potrebovalo v praxi tak vysokou matematiku, 
ktera se bere treba jen v prvaku na VS. A pokud neco potrebuji stejne 
sahnu pro osoupaneho Bartche do police a kouknu se jak na to.
Stejne jsme zde dospeli k tomu, ze to biflovani nema smysl, ze je to 
stejne jen o tom se to naucit na zkousku a zapomenout to. To spojeni s 
praktickou casti tohle eliminuje - pokud tomu nerozumim nejsem schopen 
nic delat v realu.

> 
> To povodne som pisal vo VersaMail na Palm Treo a teraz na PC v Ultrafunk Popcorn; ani jeden nezalamuje ale IMHO by to problem u dobre napisaneho protikusu ("citaca" mailu a "odpovedaca") nemal byt, ci sa mylim?

Ja s tim mam problem jen pri psani odpovedi. Jinak ne. Pri odpovidani se 
mi to nezlomi a mam odstavec jako sileny dlouhy radek porad pryc a 
protoze jsem dement tak si napamatuji co to k tomu odstavci chci napsat 
tak musim porad rolovat. Asi uz ti nikdy nic nenapisu. ;-)

RV




Další informace o konferenci Hw-list