[OT]: Skolstvi bylo Chce to nejaky poriadny flame... Cotakojednocipoch? ; -)

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Středa Červen 11 22:10:00 CEST 2008

1. Absolvent VS za studium ma ziskat prehlad v odbore ("neviem ako funguje tetroda ale uz som o nej pocul a viem ci sa je alebo pije"). Toto zahrna aj podkladove studium (nepopularna matika a fyzika, prip. teoreticka elektrotechnika), ako aj "horizontalne" vztahy (napr. technologia,  chemia, strojarstvo, ekonomika, samozrejme len jednoducho, v skratke a specilizovane). Na toto sluzia "masove" prednasky nizsich rocnikov, a ako kontrola spravnosti su skusky a cast statnic.

Druha dolezita uloha je overit schopnost adepta preniknut do nejakej konkretnej problematiky do hlbky, na to je prva cast diplomovky a  druha cast statnic.

Tretia uloha je overit schopnost adepta samostatne (resp. pod vedenim) tvorivo pracovat, na to je urcena druha cast diplomky a jej obhajoba (co by malo ciastocne overit schopnost adepta sa predat; na tento aspekt je na zapadnych VS kladeny ovela vacsi doraz nez u nas).

Schopnost rychlo pojat velke mnostvo materialu je byprodukt, ale uzitocny. A , pan kolega RV a aj ini, v zivote je velmi dolezita aj schopnost prezit neprijemne ulohy a vyrovnat sa aj s nefer pristupom a vediet vyjst aj s konfliktnym clovekom v nadriadenej pozicii (v praxi napr. Jednanie s d***lnym ale dolezitym zakaznikom). Toto su vsetko neproklamovane, ale velmi cenne byprodukty studia na VS.

2. Svet nie je ciernobiely, skor gaussovsky. To plati plne pre kap.1, takze ak mame na osi x nejaky vazeny priemer "schopnosti" a na osi y pocet ludi, tak mame dve gaussovske krivule - jednu pre ludi bez VS a druhu s VS. Ta druha ma zarucene vrchol napravo od tej prvej, vecou polemiky moze byt to, ako daleko su tie vrcholy od seba a ake siroke tie krivky su, resp. najzaujimavejsie je, nakolko sa prekryvaju. Ak som personalista velkej firmy s velkym pri(e)tokom ludi, kde sa neda robit prilis podrobna osobna selekcia, vyuzitie toho posuvu mi usetri cas a peniaze.

3.  Z individualneho pripadu - uspechu aj zlyhania, nech je hocako spektakularne - nemozete posudit kvalitu cloveka (to je presne ako s tymi jednocipmi, mame plusy a minusy a konkretne situacie).

4. Moj "prijimaci test" nespravil za tie roky ani jeden z ludi co som prijimal a prijal, a nevadilo mi to, bol to vlastne len podklad k diskusii a k zisteniu postojov, a predovsetkym na nom bolo siroke spektrum otazok. A zaujimalo ma vzdy aj to, co dany clovek vystudoval, ako a preco. Nezaujimali ma konkretne uspechy a znalosti, co sa bezne do CV pisu, ale to, s akym spektrom problemov (aj neelektrikarskych) sa ten clovek potykal a ako sa s nimi vysporiadal. A zaujima ma napr. aj pravopis, schopnost sa jasne vyjadrit apod., t.j. "same zbytocnosti". Tiez podvedome ocakavam, ze sa adept bude vypytovat na predpokladanu pracu, a este lepsie, na VSETKO co dana firma robi. A zlyhanie v nejakej situacii (vratane nezvladnutia prveho rocnika VS) u mna nikdy neznamena automaticky diskvalifikaciu, ciastocne je to naopak. Kto je dokonaly nech prvy hodi klavesnicou.

5. Ak sa citite ze ste schopny, a viete ze cez agenturu sa tato schopnost neda predat, tak naco do nej idete? Ak nadnarodna spolocnost hlada ludi s VS bez zaujmu oich schopnosti, a Vy ste sa rozhodli ponuknut  schopnosti bez VS, preco o tu robotu v tej spolocnosti stojite? Naopak, ak Vam imponuje moznost vysokeho zarobku len za ten glejt, no tak to pojmite ako obchod so vstupnou investiciou vo forme studia (mimochodom, ak ste ozaj sikovny, znamena to aj prilezitosti a kontakty a aj ine prijemne veci...)

wek

PS. Druhy prieraz tranzistora nastane vtedy, ked sa po prvom prieraze nastvem a prastim po nom kladivom... :-)