[OT]: Skolstvi bylo Chce to nejaky poriadny flame... Co tak ojednocipoch? ; -)

Serych Jakub Serych@panska.cz
Středa Červen 11 21:35:34 CEST 2008

Muzu to trochu otocit?

Jsa z ceskeho skolstvi (sice jen stredniho, ale z oboru), nechci rozhodne
skolstvi jako takove obhajovat. Zcela urcite vse stoji jen a jen na lidech,
proste vsude jsou dobri ale i spatni ucitele.

Ale na co se chci v teto bezbrehe diskusi zeptat ja je: Neni stav stejnou
merou take vinou vstupni kvality studentu? Ano urcite je! Jsou proste skveli,
stredne dobri a velmi spatni studenti (totez jeste mohu vyjadrit jinak:
studenti s velkym zajmem, studenti se strednim zajmem a studenti celozivotne
naprosto bez znamek zajmu o cokoliv). Verte mi, ze se skvelymi je opravdu
obrovska radost pracovat. Navic plati, ze k excelentnimu vysledku cely proces
muze vest jen pokud se sejde usporadana dvojice dobry ucitel a skvely
student. Stredni studenty muze dobry ucitel namotivovat ke slusnym vysledkum,
kdyz v nich vzbudi vetsi zajem o vec nez byli zvykli projevovat doposud,
zatimco s velmi spatnymi se nadrete jak kun a stejne to k nicemu dobremu
nevede.

Problem je, ze (alespon na nasi stredni skole (a to jsme jedna z poslednich
prazskych strednich skol bez vetsich problemu naplnit tridy)) mira osobniho
zajmu (tedy kvalita) prichozich studentu neustale pomerne prudce klesa. A
kdyz se snazite naucit ohmuv zakon nekoho, kdo vam fakt kazdou pidi sveho ja
dava najevo, ze zajem nema, proste nemate sanci to do nej dostat. Takovemu
cloveku ovsem samozrejme nepomuze ani nejvehlasnejsi svetova univerzita.

Takze, kdyz se divate na "produkty skolstvi", ktere ten "ohmuv zakon"
neznaji, ptejte se nejen na kvality skolstvi - dnes tak oblibene tema, ale
zacnete nejdrive sami od sve role a ptejte se take na kvalitu cele
spolecnosti a rodiny jako takove. Prave ona do skolstvi dava vstupni
material. A nepochybne prave prvnich 6 let vychovy a vzdelavani ma na kvality
cloveka neporovnatelne vetsi vliv nez dalsich zhruba 20 let stravenych ve
skolach.

Jakub Serych