[OT]: Bdelost [Was: Skolstvi bylo Chce to nejaky poriadny flame... Co tak o jednocipoch? ;-) ]

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Červen 11 15:06:37 CEST 2008

Zdravim,
  patrim taky mezi lidi tohoto typu a uvedu sve poznatky.
  Popisovany problem je dan dnes velice obecnym jevem - nedostatkem bdelosti.
Pojmem BDELOST zde rozumime vedomou pritomnost u toho, co prave delame. Cele
nase vedomi musi byt pritomno aktu, ktery prave provadime. Kdyz otacim klicem
v zamku, vnimam, jak klic se napred pohybuje lehce, pak pocitim odpor pruziny,
uslysim cvaknuti zapadky a to vse vnimam, naplno, jako bych to videl poprve
v zivote. Pri zhasinani se podivam, jak dohasina vlakno/jeste sviti luminofor.
Pri zamykani auta dobre posloucham, zda cvakl central ve vsech dverich, zda
spravne zakvikal alarm atd.
  Pokud delate celou sekvenci automatickych akci, pomuze pro udrzeni bdelosti
napriklad samomluva. "Tak, plyn jsme zkontrolovali, nyni zavreme vodu,
zhasneme na zachode, zkontrolujeme veci, co bereme s sebou, uz to vse mame
a tak muzeme jit ven a zamknout". Pokud jdete s nekym, vypada to, ze to rikate
jemu. Pokud jste sami, nemusite se stydet, ze trpite samomluvou. Pomaha to.
  Pokud vas pak prepadne pochybnost, tak je mnohem vetsi pravdepodobnost, ze
si na tu cinnost vzpomenete. A nebo si naopak vzpomenete, ze to topeni jste
urcite pri odjezdu z chalupy nevypnuli (budou chybet vjemy, jako je zhasnuti
kontrolky a poslech, jak chladnouci topidlo cvaka), takze vas tam pristi
navstevu privita prijemne teplo a protoceny elektromer :-).

  S pozdravem Pavel Troller