Chce to nejaky poriadny flame... Co tak o jednocipoch? ;-)

karel.minarcik karel.minarcik@seznam.cz
Středa Červen 11 11:25:28 CEST 2008

Dovolim si zareagovat
prosel jsem v ne moc minule dobe ceskym skolstvim, a to dvemi fakultami, taktez jsem prosel
dvemi zamestnani, takze zkusenosti zas tak moc nemam, ale ty co jsou, tak jsou aktualni.

Za prve musim rici, ze skola a zamestnani-firma  je obrovsky rozdil. Drtiva vetsina vedeckotechnickeho pokroku je drzena v rukou firem, resp. v jejich know-how a zadna firma nebude poskytovat skolam detailni poznatky, ktere ji staly spoustu penez a let vyvoje. To ze se skoly tvari buhvi jak dulezite je jejich problem, neni tomu tak. Posledni leta studia jsem delal pri zamestnani a mel jsem velmi nizkou ucast na cvicenich a prednaskach, coz me naucilo umet nastudovat jakykoliv predmet samostatne, poznamenam ze skoly se chlubi buhvi jak je vyuka podrobna a kvalitni, ja se ucil doma a zatimco řádní studenti na zkouskach propadali, ja bez problemu daval se svymi znalosti ziskanymi samostudiem, jeste je nutno dodat, ze jsem nemel zadne vyhody, spousta zkousejicich nevedela, ze mam individualni vyuku. Peknou ukazkou byla mikropocitacova technika, kde z 20-30 lidi na zkousce dali tak 2-3 vcetne me:-D a to mi zkouska prisla jako lehka.

Na skolach studenti/asistenti sice nejake projekty delaji, ale v drtive vetsine se jedna o takove prkotiny a blbosti, ktere se v firme vyresi za den az tyden, misto roku vyvoje na VŠ. Proto kazdy absolvent (pokud nejde na pozici typu obchod/ manazer) se zacina ucit podruhe a to ve firme, kde nastoupi.

To ze se pouziva napr. 51 ve mnoha firmach souvisi s pocatkem vzniku firem, kdy 51 byl bezny standard a jakakoliv zmena vyvolava odpor v jakemkoliv odvetvi a je pomala. Zadny absolvent toto nezmeni, pokud rekne "51 je stara, pouzijte ARM/AVR/PIC" vyvola jedine odpor a zdeseni usedlych starozamestnancu, kteri mu v protiutoku reknou "ty tomu nerozumis" a budou se vehementne branit tomu, aby jste neco takoveho protlacili u sefa (proc - museli by se ucit neco noveho a maji strach) a jako novacek si moc neskrtnete... Casem zapadnete do davu a delate treba taky na 51.
Me osobne znechuceni v takovem narodnim firemnim prostredi vedlo k tomu, ze jsem si nasel nove misto ve vyzkumu a vyvoji u stredne velke a.s., kde mi nikdo do prace nekeca a mam svuj klid.

K. M.

bylo: