OT: Logaritmicke pravitko a jak na nej?

Hugo KOTTAS hugokottas@web.de
Pondělí Červen 9 18:35:14 CEST 2008

A nuti to k premysleni.

On se musi odhadnout priblizny vysledek a hned je kontrola na chybu.
U kalkulacky se preklep jen tak neodhali.

Hugo kOTTAS

----- Original Message -----
From: "Kručinský Ladislav" <ladislav.krucinsky@linde-mh.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, June 08, 2008 11:03 PM
Subject: RE: OT: Logaritmicke pravitko a jak na nej?

Dovolím si staromilsky uvést malou filipiku na téma logáro:
Leží mi jedno na ponku, občas mi na něj ukápne olej, spadne na zem, či na
něj spadnou kleště a podobně. Když potřebuju rychle zjistit při rýsování
něčeho na něco třeba odmocninu či sínus či cokoliv jiného, ona ta přesnost
(odhaduji 0,5%) bohatě stačí.
U používání logára byla jedna věc, kterou jsem si uvědomil až s nástupem
kalkulaček a to, že to člověka tlačilo k použití selského rozumu - vždycky
bylo třeba vědět dopředu kolik to asi má vyjít - hlavně řádově ale i trochu
numericky. A tím logárem se to pak už jen zpřesnilo.
A dalo se na něj hrát - má to zvuk jako "kazoo" když se to umí.
A dá se podle něj podtrhávat.
A dá se s ním přetáhnout všetečné dítko.
A vůbec, je to pěkná a užitečná nostalgie.

L. Kručinský