OT: Phoenix na Marsu a Eurobot :-)

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Neděle Červen 8 19:43:09 CEST 2008

Zdravim,
  kdyz jsem videl titulek "Sonda Phoenix má na Marsu problémy s vyhodnocením
vzorku" (viz
http://www.novinky.cz/clanek/141970-sonda-phoenix-ma-na-marsu-problemy-s-vyhodnocenim-vzorku.html
), nemohl jsem si nevzpomnenout na Eurobota. Cituji:
Sonda Phoenix, která 25. května přistála na Marsu, odebrala první vzorek tamní
půdy. Má ale problémy s jeho vyhodnocením, protože se jej nepodařilo vložit do
malé analytické pece TEGA, kde přístroje měly hmotu zkoumat.

A jeste:

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) v sobotu oznámil, že vzorek
uvízl na vstupním filtru, který vpustí do pece jen částice o průměru menším než
jeden milimetr. Odebraný materiál o objemu asi 200 mililitrů má sice podobu
prachu, ale jednotlivé částečky se zřejmě slepily do hrudek. Infračervené čidlo
proto nemohlo vyslat na Zemi signál, který by potvrdil, že se vzorek dostal
dovnitř.

Prijde mi to velmi "Euroboticke" - vse perfektne pripraveno, ale nejak se
zapomene na variantu, ze material zhrudkovati, a cely experiment je kvuli
tomu ohrozen.
Tak doufejme, ze panove z Arizonske university v Tucsonu vyvinou pro sondu
novy firmware, ktery problem nejakym vtipem odstrani :-). Napriklad
pouziji vrtak puvodne urceny k vrtani vzorku, aby provrtal vetsi diru do
vstupniho filtru :-).

A pro mne je to velke plus pro vsechny Eurobotisty - vidim, ze i daleko
pokrocilejsi robot muze trpet obdobnymi "trivialnimi problemy" :-).

S pozdravem Pavel Troller