PIC a 20MHz krystal

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Sobota Červen 7 13:48:33 CEST 2008

Zdravim.

Nelekejte se, tohle dost z nas zazivalo taky. Co pomuze bezpecne, je
zahodit tu vykopavku PIC16F84A-20/P a nahradit ji necim novejsim, jako
napriklad PIC16F628A-I/P. Starsi PIC obcas nektere kusy krystalu
nechtely a pritom jiny kousek krystalu, koupeny v pri jednom nakupu, sel
bez problemu. Lisilo se to pochopitelne i podle vyrobce (parametru)
krystalu, jake procento krystalu se dalo bez problemu pouzit. Totez
delaly AT89C2051 s 20 a 24MHz krystaly, s nekterymi kousky se to nedalo
ke kmitani dokopat (alespon ne jednoduse) a v zapojeni oscilatoru s
tranzistorem (Pierce, to co mivaji MCU) jely ty krystaly jak z praku. Od
jiste doby, jsem s krystalem nemel problem, neco se zmenilo. Asi se ty
oscilatory v chipech delaji vice tolerantni k parametrum krystalu a nebo
to mohlo byt i rukama, treba to je jen praxi, lepsim navrhem desek z me
strany - nepredpokladam to, ale i to je mozne ;). Take kdyz se podivate
na nektere starsi datasheety, dost drsne se mlcelo o tom, jake ze to ma
mit krystal k tomu konkretnimu MCU parametry - alespon co si vzpominam,
nebo jsem tehdy jeste neumel cist ;).

Jeste zkuste trosku vetsi kapacity k tomu krystalu, pak to nabiha
ochotneji. Kdyz ne, zkuste jiny krystal, klidne i uplne stejny, fakt to
nekdy pomuze, neni kus, jako kus. No a pochopitelne ze nemate nekde v
obvodu oscilatoru zkrat, na to spoleham, kdyz Vam to s jinym krystalem
bezelo. BTW, mate na napajeni PIC nejakou rozumnou kapacitu ? Ono to bez
blokovaciho kodanu taky umelo divy. U PIC16F84(A) umi hezke veci i
nedobre osetreny reset, je potreba trosku vic, nez jen odpor - novejsi
typy i tohle resi.

Muzete to dokopat k cinnosti, budete pridavat odpor, mozna jeste druhy,
budete experimentovat s kapacitami, ale stoji to za to ? Vemte
PIC16F628A-I/P, prekopejte malinko softik a hura jedem, jinak prijdete
akorat tak o nervy.

Ale uz jsem videl i 100n kapacity u krystalu a 22p na filtraci napajeni.
Ten chlap ty kodany prohodil, protoze s elektronikou zacinal a tak to
nejelo, no jiste. Ale smat se nebylo cemu, chlap je to velice rozumny,
takze jsem mu to vysvetlil a od te doby uz je mnohem dal. Ze byste tam
mel 18n misto 18p u Vas nehrozi, s jinymi krystaly Vam to jelo a taky
jsem uz tady trosku opatrny, oni nekteri lide v tehle konfere umeji byt
stejne jesitni, jako ja, a hloupe rady si obcas libit nenechaji ;))).

--
Jiri Bezstarosti