Blesk - zajimavost

Petr Simek psimek@jcu.cz
Úterý Červen 3 22:06:53 CEST 2008

On Mon, 2 Jun 2008, Pavel Hudecek wrote:

> Za daných okolností je dobré si představit, že je tam jen jeden drát,
> zapojený na všech 8 pinů. Že je ve skutečnosti rozdělen na 8 drátů můžeme
> brát tak, jako kdyby to bylo VF lanko:-)
>
> Čili máme izolační prvek (trafo), na jedné straně uzeměný a na druhé
> zapojenou anténu. Uhodí blesk, do antény se naindukuje odpovídající napětí,
> jenžto řádově převyšuje el. pevnost izolačního prvku.
>
> Stejnosměrné el. pole nás zajímat nemusí, důležitý je přechodový děj, když
> se náhle oběví, zmizí, obrátí polaritu a pod.

Dobre, ale to ze mam baterku ktera ma milion voltu tak jeste neni problem
kdyz se drzim jen za jeden konec. Aby to mohlo pusobit je treba nejak
uzavrit obvod. Padl tu navrh (R.V.) ze to na druhem konci preskoci na zem.
Nevylucuju to, ale moc se mi to nezda. Je mozne ze ten kabel ma takovou
kapacitu do okoli ze se to o ni 'opre' a tak se ten obvod uzavre ?