Blesk - zajimavost

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Úterý Červen 3 10:51:39 CEST 2008

no, myslim ze sa tu bavime o dvoch roznych veciach, kazdy sa pozera iba
na rozdielovy mod, ved je to twisted a ucili nas ze tam sa skoro nic
neindukuje. To je samozrejme pravda.
Ale problem ma aj dalsi rozmer, na ktory sa v tejto debate zabuda a to
je common mode. Ked to velmi zjednodusime pre tento mod sa ten
twistrovany par javi ako jeden vodic, dlha antena. Po celej dlzke sa
naindukuje napatie od blesku (resp. hociakeho nestatickeho pola), ktore
je sice rovnake na obidvoch vodicoch, ale medzi zaciatkom a koncom toho
paru mozu byt kludne kilovolty (aj viac).
Otazka potom uz je len kde je referencny bod, a co sa nasledne prerazi.
Pokial by bol takyto kable dokonale (aj VF) uzemneny na jednom konci, a
switch alebo hocico ma na druhom konci elektricku pevnost povedzme 2kV
tak ho to prerazi.
Pokial to dokonale uzemnenie na prvom konci neznesie skratove prudy tak
sa znici tiez.
Ked to dotiahneme do uplnej absurdnosti (ale technicky spravne) mozeme
dostat napriklad nasledovnu situaciu:
twistovany kabel, udre blesk, vdaka dlzke kabla sa na nom naindukuje
povedzme 40kV common mode napatia a kedze je velmi dobre tieneny a
twistovany povedzme 0.1V differential mode napatia. Ak by prvky na konci
kabla vydrzali takto vysoke napatie a prechodne deje suvisiace s
nabijanim a vybijanim kabla tak by vsetko fungovalo v pohode a tych par
stratenych bitov sa opravi.
Lenze prierazna pevnost transformatorov je konecna, takze to s najvacsou
pravdepodobnostou slusne skrz cestou najmensieho odporu.
b.