Rychlonabijeni alkalickych akumulatoru

RV vicek.radek@cpost.cz
Úterý Červen 3 10:04:26 CEST 2008

Nemam to osobne overeno, ale resilo se to (Varta na 15min) na
modelarskem foru a cele to je pry podvod. Ty specialni aku jsou obycejne
clanky, ktere maji pouze pretlakovy ventilek. Takze kdyz rychlonabijec
vypne o malinko pozdeji nez by mel tak si clanek mirne psoukne a nic se
nestane. Je jasne, ze kdyz si psoukne casteji tak jde do kopru. Takze
jasna PR obechcavka.
Nevim totiz, ze by se technologie nijak zvlast vyvijela - posledni
vykrik jsou aku oznacovane jako Eneloop, ReCyko apod - snizene
samovybijeni. Delaji to ted skoro vsechny vyrobci a z toho by mohlo byt
jasne, z e kdyby Varta vymyslela neco prevratneho budou to nabizet
vsichni. Eneloopy jsou ale vhodne spis pro male odbery radove do 4-6A max.

Pred 15 lety bylo rychlonabijeni bezne a neni na tom nic prevratneho -
problem je, ze v te dobe byly k mani jen NiCd aku, ktere byly odolne,
snasely velke proudy, nevadilo jim vybiti na 0V - proste idelani
technologie do narocneho prostredi. Navic mely vyrazny DP takze
nabijecky jej dobre detekovaly.
Zakladni poucka nabijeni NiXX rika: "co ma ji ven musi jit i dovnitr."
Nelze brat dogmaticky, ale zhruba to tak plati. Pokud pouzivate aku na
napajeni radia je dobre je nabijet klidne 16h - budou mit mensi
samovybijeni, vyssi Ri a vydaji vyssi naboj. Pokud s nima chcete honit
motor tak je treba nabijet velkym proudem i za cenu vyssiho samovybijeni
ale s mensim Ri. Jenze predpokladem nabijeni velkym proudem baterie
(vice clanku seriove) je bud dokonaly drzak (ne ty cerne sragory co
prodava gme) nebo lepe sletovany pack. Hlavne kvuli tomu aby clanky byly
co mozna stejne.

Takze princip rychleho nabijeni je jen o tom spravne detekovat bod kdy
je aku nabity - predevsim delta peak (1. nebo 2.derivace) a jako doplnek
teplotni sonda (dnesni NiMH jsou velmi haklive na prebiti a prehrati).
Modelari nabijeji NiXX bezne za 20 minut, ale jsou to clanky urcene na
velke proudy, jsou vybirane a vi se co maji za sebou a vetsinou se behem
nabijeni chladi.
Dle meho zalovit v supleti vyndat nahodne 4 AA clanky a prdnout je na 7A
nabijec je to same jako kdyz je hodite do kanalu.

Radek Vicek