Navsteva temer ve sci-fi filmu

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Pondělí Červenec 14 23:34:18 CEST 2008

andrej jancura wrote:
> V tej masovej vyrobe sa naucis co je napr. spolahlivost a zivotnost,
> bezpecnost, optimalizacia nakladov a planovanie vyroby a pod. Chces mi
> povedat, ze Ty na toto pamatas uz dnes, ked robis svoje navrhy?

neveril by si ale presne toto som sa naucil vo vyskume. Nepotrebujes
milion vyrobkov za dolar aby si sa naucil o spolahlivosti, zivotnosti,
bezpecnosti, optimalizacii nakladov, planovani vyroby a podobne.
Staci ti aj jeden vyrobok za milion dolarov a naucis sa presne to iste.
A niekedy este lepsie, lebo mas len jeden pokus.
Riesenie problemu od definicie problemu, najdenia sposobu riesenia,
overenie spravnosti navrhovaneho riesenia vsetkymi dostupnymi
prostriedkami, najdenia realizacie riesenia, vypracovanie dokumentacie
pre vyrobu prototypu, vyroba a plna charakterizacia prototypu, rozsiahle
testovanie a debugovanie, priprava dokumentacie, rozpoctu, detailne
naplanovanie vyroby, logistika komponentov, medzi-vyrobkov, a finalnych
vyrobkov, prijimacie testy, conditioning, instalacia, spustenie do
prevadzky, zabezpecenie kompletnej servisnej dokumentacie, zabezpecenie
nahradnych dielov pre celu dobu zivotnosti zariadenia, priebezne
kontroly pocas doby zivotnosti.
U tohoto vsetkeho sa venujes presne tomu co pises, dvoma slovami project
management. Neveril by si tomu, ale aj napriek tomu ze som (volne
citujem z tvojho predosleho mailu) "doktor mojej generacie a vaci debil
akeho si uz dlho nestretol" som sa to naucil. Paradoxne vo sfere
vyskumu, nie v masovej vyrobe. Ano, na vsetko co pises pamatam uz teraz
ked robim svoje navrhy, lebo viem kolko bude za 15 rokov stat ked miniem
o 10% menej energie, alebo ked nieco navrhnem tak aby na to nebolo treba
pri vyrobe manualnu pracu.
Budes sa muset zmierit s neprijemnym faktom ze nie len ty to vsetko
dokazes.

> Studenti su idealny, len musia robit co im prikazu a nerozmyslat nad tym, ze
> si budu musiet niekedy poriesit mimo ineho aj svoje byvanie... Potom ked ich
> vystavia alebo zacnu premyslat nad tym byvanim to ma zvycajne len jeden scenar.

Ti niekto zprasil detstvo? Alebo si niekde pracoval a nechceli ti
pozicat kyblik a lopatku tak si dal na truc vypoved a zistil si ze
fungovali bez teba bez problemov dalej?
Student studuje a je to jeho hlavna pracovna napln. Nezaraba a nezivi
rodinu a je si toho vedomy, je to jeho volba. Obetuje cast svojho zivota
na studium a ziskavanie skusenosti aby sa mal neskor dobre.
Neviem kde si vyrastal ty, ale minimalne tam kde som sa doposial
pohyboval ja som sa nestretol s tym ze studentov vyuzivaju ako lacnu
pracovnu silu. Ze by museli robit to co im prikazu bez toho aby mali
vobec moznost nad niecim rozmyslat. Bez toho aby si nieco odniesli a
nieco sa naucili. Zrejme aj odtialto pochadza velka cast tvojho komplexu.
Aj ja robim manualnu pracu, taham kable, robim mechanicke diely, meram
kable, instalujem veci, lozim spinavy az po usi po zariadeniach v
priemyselnych halach, instalujem hadice a tesnenia, osadzujem prototypy,
riesim poruchy. Presne to iste robi aj sef ktory je tam zamestnany 30
rokov a dosiahol uz diplomaticky status a presne to iste robia aj nasi
studenti. Kazdy robi vsetko, ked si myslis ze ked vystudujes a budes iba
klikat mysou tak sa velmi mylis.
Obycajne clovek dostuduje a ked sa zacne mat dost dobre na to aby sa
mohol usadit tak si obstara byvanie a pripadne rodinu. Nikto ti nekaze
kupovat barak ked zarabas styri osemdesiat. Ked na to nemas tak to nerob
a potom sa nestazuj.
Akurat znechucujes studentov ktori citaju konferenciu.

> Nic v zlom, si naozaj bud este prilis mlady alebo velmi naivny...

Zato mam pocit ze ty si v svojich 30-x rokoch ovladol vsetku mudrost
sveta. Vsetko vies, vsetkym si uz presiel, vsetko si uz vyskusal,
kazdemu vies poradit, proste si dokonaly. A vsetci ostatni su mladi a
naivni. Len tie vysledky sa ti nejak nedostavuju... Stale sa stazujes na
nizky plat, stale sa stazujes na nezaujimavu pracu, stale sa stazujes ze
nieco nie je tak ako si predstavujes. Zaroven pri tom vzdy nezabudnes
pripomenut ako si nad vecou, ako sa na tom zabavas, ako je ti to vsetko
jedno, ako je ti vsetkych ostatnych luto.
Na nestastie pre teba, Petr ma pravdu. Kazdy si je strojcom svojho
stastia. Pokial ma niekto dlhodoby plan co by chcel dosiahnut, pokial
chce a ma schopnosti sa stale rozvijat a zdokonalovat tak sa dostane tam
kam si zaumienil.
Pri pive v krcme sa uz vyriesili snad vsetky problemy sveta. Bohuzial
treba veci riesit a nie sa stale dokola stazovat.

Je to ot, ale uz ma celkom nebavi pocuvat ako len ty vies, ako vsetci
vyssie postaveni zneuzivaju nizsie postavenych, ako vsetci vsetkych
vykoristuju, ako zle zarabas, ako ti nikto nesiaha ani po clenky, ako...
Porusil som asi vsetky pravidla konferencie naraz, ked admin chce nech
ma vyhodi, ale uz mam niektorych veci po krk.

podpisany
balu, doktor filozofie (nech ta aj roztrhne)