Kondenzatory pro VFO

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Neděle Červenec 13 23:28:56 CEST 2008

Tak som nazrel do jednej mojej oblubenej knizky, "Zaklady varhanni techniky", a tam sa pise, ze ton pistal (hranovych, CZ: retnich; t.j. tie ktore funguju ako flauta) zavisi samozrejme od dlzky, a toho, ci je pistala otvorena alebo zatvorena (tzv. "kryt"; su aj polouzatvorene, ale to je osobitna kapitola); ale teoreticka dlzka nesedi so skutocnou, na ktoru ma vplyv aj priemer pistaly , tlak vzduchu, geometria labia (to je ten otvor v ktorom sa vlastne tvori ten zvuk), konicita pistaly, a mozno aj nieco ine. (Mimochodom, s organologiou ma elektronika spolocne okrem ineho aj trable s ROHS, pretoze zakladnym materialom pre kovove pistaly je zliatina cin-olovo...)

U toho kondika, predovsetkym to nie je rezonancna dutina uzavreta zo vsetkych stran vodicom; ma zvlastnu "interdigitalnu" geometriu, kde tie vzorceky jednoducho nesedia; vsetky povrchy su hrbolate a nedokonale, neohovoriac o zrnitom nehomogennom dielektriku s divokymi elektrickymi vlastnostami. Akykolvek vypocet je tam viacmenej dobry len ako odhad.

Potom som chvilu guglil, lebo sa mi nezdalo ze by som si to zle pamatal, a vsade nachadzam to iste - multilayer ceramic chip capacitors maju nezanedbatelnu seriovu indukcnost sposobujucu rezonanciu (seriovu, t.j. minimum impedancie) okolo niekolko desiatok MHz pri 0.1uF (a patricne posunute pri inych kapacitach); tato samozrejme suvisi s geometriou (dokonca tak, ze ak je potrebna o nieco vyssia rezonancna frekvencia, tak sa pouziva opacna geometria, t.j. nie 1206 ale 0612).

V konecnom dosledku si vsak inzinier musi zapamatat tolko, ze 0.1uF je jednoducho privelka kapacita (nech je konstrukcia kondika akakolvek) pre frekvencie >100MHz a je lahostajne, co je presne pricina.

wek