Kondenzatory pro VFO

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Sobota Červenec 12 14:14:40 CEST 2008

doplnim...
hmota NP0 sa pouziva takmer vyhradne v obvodoch s vysokomi frekvenciami.
Ma pomerne nizku permitivitu (v porovnani s inymi hmotami), teda
kondenzatory maju pomerne nizku kapaitu a nizke kapacity sa pouzivaju
hlavne vo VF obvodoch.
Nizka permeabilita taktiez znamena ze suciastky su elektricky mensie a
teda rezonancne frekvencie su ovela vyssie. Materialy s nizkou
permeabilitou maju nizsie teplotne koeficienty a taktiez obycajne to
znamena ze material ma aj ovela nizsie dielektricke straty oproti
materialom s permitivitou radovo vyssou.
Vysoko permitivitne materialy maju taktiez znacnu zavislost permitivity
na napati, takze sa hodia tak akurat na blokovacie kondenzatory :-)
Vami uvedene priklady velmi dobre ilustruju ako je clovek prekvapeny ze
nieco nefunguje ked nema ani zakladne znalosti ako pasivne prvky funguju...
b.

p.s. je vikend, skusme len pre zaujimavost nasledujuci priklad. Vezmime
si 100nF keramicky kondenzator, rozmery cipu povedzme 1x2x3mm.
Permeabilita dielektrika je povedzme 10.000 alebo 100.000 co su bezne
hodnoty pre keramicke kondenzatory. Pri akej frekvencii sa vyskytne prvy
rezonancny mod?