LED lampa

Cihak@dkv.lbc.cd.cz Cihak@dkv.lbc.cd.cz
Úterý Leden 29 09:14:08 CET 2008

Já si dovolím kacířskou otázku. Proč všichni tolik propagujete osvětlení s LED ?

Já vidím jen samé nevýhody a žádnou výhodu:

1) účinnost přibližně stejná jako halogeny nebo zářivky
2) Vysoká až velmi vysoká cena.
3) Bodový zdroj světla. V některých případech natolik bodový, že by snad mohlo dojít i k poškození zraku. Pro osvětlení je ale lepší plošný sdroj světla.
4) Zatím jsem neviděl LED, která by produkovala příjemné teplé světlo. Takovou tu modrofialovou bílou rozhodně za vhodné světlo nepovažuji. Ale svítící Luxeon jsem ještě neviděl. A pravděpodobně ještě dlouho neuvidím :-).
5) Problémy s chlazením.
6) Nutnost použití napájecích zdrojů - další prodražení.

A určitě mnoho dalších nevýhod, které mě teď zrovna honem nenapadají :-). Proč je to tedy takový hit ? Odpověď že je to moderní neberu... Já osobně preferuji zářivky. Jediný důvod pro LED který mě napadá je životnost. Ale tady bych byl velmi opatrný. Luxeony nejsou na světě dost dlouho na to aby se o jejich skutečné životnosti něco vědělo. Já osobně bych tipoval, že nemusí být delší než u kvalitní zářivky (cca 6 let). Ale uznávám, že to je spekulace.

Je mi jasné, že existují speciální použití, kde se nám bodový zdroj světla hodí. Ale proč to cpát všude, kde má něco svítit ?. Například do lustru ? Brrr...

	Martin.