Stavime PA 600W s MRF6VP11KHR6

OK1UGA ok1uga@volny.cz
Pátek Leden 25 21:05:23 CET 2008

Balu, upřimně. Stavěl bys PA 1500W z cca 200 x 10W modulů ? Já teda
určitě ne. A to má můj čas podstatně, podstatně menší cenu. Stavěl bych
ho ze dvou nebo 4 "pěkných" tranzistorů. Ale na to zase nemám (finance).
Takže jsme zase u té lampy :-). Ale časy se mění. Myslím, že to nebude
dlouho trvat a takové pěkné tranzistory budou k dostání za rozumnou
cenu. Pak to bude o něčem jiném. Při perfektním provedení si umím
představit i 8 modulů ale ne víc.

Samozřejmě netvrdím že by to nebylo teoreticky možné ale proč by to
někdo dělal ? Balu si jistě umí představit co by to bylo za šílenou
práci. Postavit a oživit 200 x 10W PA ? Strašná představa. A o moc
levnější by to určitě nebylo.
Pak nesmíme zapomenout, že je z takového PA nutné vyfoukat 2000 - 2500W
ztrátového výkonu. Tranzistory (ty laciné ruské) se nesmí ohřát na víc
jak cca 40 °C jinak rapidně klesá jejich životnost takže tam musí být
"tuna hliníku" + ventilátory + rozvod vzduchu. Někde jsem viděl graf
životnost - teplota takových tranzistorů a je to tragedie. Nehledě na to
že začínají s teplotou ujížďět elektricky. Účinnost lampového PA bude
přes 50% a díky vysoké teplotě anody (do cca 100°) se to podstatně lépe
chladí.

Laciná DPS ? To jsme z jiného kraje. Jeden ten slučovací obvod má při
144MHz velikost cca A5, prokovený a postříbřený a bylo by jich potřeba
spousta - ani to radši nepočítám. A ty přes cca 300W už by měly být na
teflonu. Pak DPS jednotlivých modulů. Moduly je bezpodmínečně nutné mít
spojené konektory. V případě takového množství modulu spojených
stripline a při perfektním návrhu jednotlivých obvodů a perfektním
párování tranzistorů alespoň skupiny cca po čtyřech. Na to, že jsem to
tak neudělal jsem dojel u toho PA s MRF150 - chybama se člověk učí.
Bohužel v tomto případě to byla moje chyba a to je ten špatný případ. Já
se radši učím chybami jiných :-).

Fázová chyba ne ve slučovači ale v jednotlivých zesilovačích.

Pokud vím cirkulátory stojí stovky euro - úplně mimo. Ale třeba se
mýlím, nikdy jsem s nimi nedělal.

	Martin.