Stavime PA 600W s MRF6VP11KHR6

Cihak@dkv.lbc.cd.cz Cihak@dkv.lbc.cd.cz
Pátek Leden 25 13:25:01 CET 2008

Ano v té úvaze je chyba. Něco takového je v amatérských podmínkách nerealizovatelné. Uvědomte si, že každý takový modul musí mít stejný zisk a fázový posun. Zisk si ještě změřit dokážete ale fázový posun nikoliv. Tedy já jsem mezi amatéry celkem nadprůměrně vybavený měřením, ale toto neumím. Ty laciné tranzistory jsou laciné proto, že je to mimolimitní odpad. Každý tranzistor je originál. Kdysi jsem dělal 10ks PA 100W s 2T970. Nejhorší měl zisk lehce přes 8dB, nejlepší lehce přes 13dB. A to byly nové tranzistory se šavlemi. Maximální výkon toho nejslabšího byl cca 70 - 80W, ten nejlepší byl schopen dodat cca 130W. Jen asi 4 kusy se držely v toleranci mezi 11 - 12dB zisku. Pak musíte počítat se ztrátami všech slučovacích kabelů - dohromady desítky metrů, s nepřesnostmi v jejich provedení apod. Jednotlivé spoje by musely být opatřeny konektory - jistě znáte jejich cenu. Prostě slučovat v amatérských podmínkách víc než cca 4 kvalitní tranzistory nepovažuji za rozumné. Pokud mě přesvědšíte o opaku (praktickým předvedením) budu na Vás pět obdivné ódy :-). Bohužel obvykle v praxi teorie narazí na smutnou realitu.

Když jsem dělal tem můj PA s 2xMRF150, měly oba moduly stejný zisk na 0,1dB. A to byl jeden tranzistor od Motoroly a druhý od MaCom. To se to pak slučuje... Ale jeden tranzistor mě stál tuším něco okolo 2300kč. To je stejně jako za jednu GS35B.

Účinnost toho vašeho "mašinostroje" by možná přesáhla i 20%. A jedna šatní almara by možná na takový stroj stačila. Konec konců ten můj PA s GS35B není o moc menší. Ale mám tam ještě nechané místo pro modul 1,5kW PA na 70 nebo 23cm.

	Martin.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Soltisik Miroslav
Sent: Friday, January 25, 2008 12:26 PM
To: HW-news
Subject: RE: Stavime PA 600W s MRF6VP11KHR6

Toto som uz absolvoval a preto ako jedinu schodnu (financne) vidim cestu v pouziti vykonovo mensich modulov.

Nerozumiem snahe o co najvacsi vykon v jednom module, vsetko je neumerne (ku wattom) drahe.
Tranzistory, kapacitne trimre, transformatory,....
A ma to len jedinu vyhodu: lahsie nastavovanie.
Zatial ak pouzijem skutocne malovykonove moduly, tak ceny tranzistorov su skutocne za babku, pasivne veci tiez.
Jedine co je minusom, je nastavovanie, ale o tom amatercina (v dobrom zmysle) je.
T.j. pouzit moduly s 2 W (mozno uz hotove koncove stupne z mobilov ) az 20 W.
Ja viem, 50 ks aby som dostal 100W na 144 MHz vyzera ako uchylne, ale ak je to financne optimum, tak preco nie?

Pre KV nie je nad cim vahat, aj ked aj tam vidim snahu: co najnovsi, najmodernejsi (=najdrahsi) tranzistor, maximalne 2.
Preco nie povedzme 120 modulov po 15W,  a mame 1,7 kW (niektore moduly sa pouziju ako budice).

Alebo je v mojich uvahach nikde schovana chyba?