Radioamaterske koncaky (bolo Re: polovica VF systemu pre LHC uz bezi)

Soltisik Miroslav Miroslav.Soltisik@t-mobile.sk
Čtvrtek Leden 24 09:11:51 CET 2008

 Samozrejme, ze takmer zo vsetkym suhlasim, okrem...

Pouzitie vykonovych (100+ W) tranzistorov je  nerealne, dovody pekne
vystihol OK1UGA.
Mal som na mysli inu cestu. Pouzit mnoho malovykonovych modulov.
Cena/W by tak bola ovela vyhodnejsia, pretoze cena vykonovych
tranzistorov stupa s vykonom (ale hlavne s nalepkou hi-tech) dost
prudko.
Samozrejme, vyhody by zrazala cena za bizuteriu okolo, ale nejake
minimum by sa naslo pri moduloch cca 4 - 10W.
T.j. nenahanat sa za lepsimi tranzistormi ale lacnejsou bizuteriou,
modernost tu nehra az taku ulohu (ak vobec nejaku).
Potom uz velmi zalezi od navrhu a odolnosti.
Len mam dojem, ze pouzitie cirkulatorov pre amaterov jaksi neprichadza
do uvahy.

Otazkou zostava zamozrejme zladenie celej zostavy a navyse len pouzitim
"avometu" (prehanam).
A k tomu smerovala moja otazka. Samozrejme v CERNe nemate problem a
taketo veci vas netrapia.
Ale mozno mate skusenosti s prevadzkou a tieto skusenosti dokazu usetrit
amaterom niekolko tranzistorovych cintorinov.

Este k tomu motoru LHC.

Podla prednasky ma zvazok na konci energiu 350 MJ (=97,2 kWh).
T.j. ulohou urychlovacej casti je narvat tych 350 MJ do zvazku povedzme
za 10 minut (+-autobus).
T.j. pri 100% ucinnosti motora by cely urychlovac (motor) mal mat
spotrebu 100kWh*6 = 600 kW.
T.j. 3 fazova pripojka s 500 A isticmi  :-).

V skutocnosti je vsak spotreba motora vyssia . Povedzme ze na spotrebe
CERNu sa podiela z 20 % tj 20 MW.
Potom je ucinnost 3% (presne udaje nemam). Co je do ucinnosti napr.
parneho stroja (8%) este dost daleko.

Takto napisane to znie ako nezmysel, ale hovori to vela.
Z vlastnej skusenosti viem, ze ak sa tato ucinnost napise niekde na
viditelne miesto ma to niekolko ucinkov:
- v prvej etape sposobi klopkanie si na celo u vsetkych zucastnenych
- potom im to zacne vrtat v podvedomi
- pri navrhoch im profesionalna cest zohladnuje aj tento doteraz uplne
nepodstatny parameter (vsetko podvedome, vedome este vzdy klopkaju na
celo)
- vysledkom su elegantnejsie, lacnejsie a celkovo kvalitnejsie riesenia

BTW Dosiahnut aspon ucinnost parneho stroja je casto tazke az nemozne.
Je to ale vyzva a ziaden technik a inzinier to nenecha len tak :-).
*******************Internet Email Confidentiality Footer*******************

Privileged/Confidential Information may be contained in this message.  If you are not the addressee indicated in this message (or responsible for delivery of the message to such person), you may not copy or deliver this message to anyone. In such case, you should destroy this message and kindly notify the sender by reply email. Please advise immediately if you or your employer does not consent to Internet email for messages of this kind. Opinions, conclusions and other information in this message that do not relate to the official business of my firm shall be understood as neither given nor endorsed by it.