polovica VF systemu pre LHC uz bezi

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Středa Leden 23 15:25:43 CET 2008

ono to funguje nie uplne ako vravite, ale nieco z toho plati.
Urychlovacia struktura je mikrovlnny rezonator, v principe RLC obvod.
Ten je naladeny na urcitu frekvenciu tak aby to fungovalo. Aby sa dal
zvazok vobec drzat pod kontrolou musi vidiet urcite napatie vzdy ked
preleti cez ten rezonator. Vo velmi hrubom priblizeni sa da povedat ze
keby zvazok videl nulove napatie tak by len obiehal a jeho energia by
ostala konstantna. To je sice pravda ale zaroven by sa rozpadla jeho
struktura. Uz by to neboli pekne gausovske pulzy s definovanou dlzkou
ale jedna kontinualna napln rozlezena po celom ringu co znamena uplnu
stratu kontroly nad zvazkom a v pripade velkych masin ako je napriklad
LHC ista destrukcia urychlovaca.
Preto aj ked sa ziadna energia nespotrebovava napatie na rezonatoroch
(RLC obvodoch) musi byt pomerne vysoke.
Kazdy rezonancny obvod ma urcity stratovy odpor, ktory prave definuje
ake vysoke bude napatie v stave rezonancie. V tomto konkretnom pripade
pri hodnote Q radovo 200.000 treba na dosiahnutie potrebnych napati
vykon asi 200-300kW.
Samotne straty v rezonatore su pritom zanedbatelne, do helia sa uvolnuje
radovo 20W pri budeni 300kW. Tepelne straty koli nedokonalej tepelnej
izolacii z vonku su vyssie.
V takomto RLC rezonatore su ulozene radovo desiatky az stovky joulov
energie. Prebiehajuci zvazok je nasekany na kusky ktore prichadzaju
kazdych 25ns. Kazdy z nich musi podla jeho okamziteho stavu (zabezpecuje
niekolko urovni spatnovazobnych sluciek) vidiet napatie nastavene s
presnostou v rade stotin dB a fazou s presnostou desatin stupna.
Kazdy z nich si kusok tej ulozenej energie zoberie alebo ju naopak
vrati. Zosilnovac musi tieto prispevky kompenzovat tak aby tam bolo
stale ustalene pole. Aby sme vedeli "hybat" tymi desiatkami J kazdych
par ns potrebujeme stovky kW.
Znie to asi blbo ale rekuperacia energie je naozaj technologicky takmer
nemozna :-)
b.