Re: Peltierovy články

Vojtěch Bubník bubnikv@seznam.cz
Pondělí Leden 14 13:38:34 CET 2008

> Mám-li Peltierův článek, který má Imax=10A, Umax=16V a Qmax=90W a tento přiložím
> na topné těleso o teplotě 60°C a z druhé strany jej chladím, získám napětí cca
> 0,3V a proud 30mA. Já ale potřebuji napětí alespoň 0,6V. Mám si obsarat článek s
> menším výkonem?

Peltierův článek jsou dvě desky, mezi kterými jsou naletovány cik-cak spousty sloupečků z nějakého polovodiče, nejčastěji snad bizmutu. Protože je to celý letovaný, má to omezenou maximální teplotu. Pak ta keramika bude mít určitě omezené maximální pnutí, které to přežije.

Jestli chcete vyšší napětí, tak je třeba buď zvýšit teplotní gradient, nebo zapojit víc těhle článků seriově, nebo sehnat článek s více sloupkama. Zkusil bych článek s Umax=24V.

Chtěl jsem kdysi udělat dobíječku baterek pro kotlíkáře. Někde jsem viděl, že byly termočlánky zadělané do dna ešusu. Pak jsem to ale vzdal, asi bych toho dost zničil, než by se dobrá věc podařila.

Vojta Bubník